Zoeken

Stijging motordiefstal in 2017

10 februari 2018
De stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit heeft de diefstalcijfers van 2017 bekend gemaakt. Waar in alle andere categorieën een flinke daling is te zien van het gestolen aantal voertuigen zijn er afgelopen jaar juist meer motoren gestolen. Totaal werden er 1.631 motoren ontvreemd, een stijging van 3,3% ten opzichte van 2016.

Geen goed nieuws dus voor wat de diefstal van motoren betreft. Yamaha kreeg de oneervolle titel als het meest gestolen merk met 268 stuks, gevolgd door Suzuki (254), Honda (186), BMW (166) en KTM (161). Het merk uit Mattighofen liet daarmee de grootste stijging zien, in 2016 werden er 'slechts' 119 KTM's ontvreemd. 

Minstens zo erg als het hoge diefstalcijfer - volgens de SAVc was het gemiddelde risico op diefstal afgelopen jaar 1 op 449 - is het ontzettend lage terugvindcijfer. Het gemiddelde terugvindpercentage is 17,2%, bij motoren tot 15 jaar is dat zelfs slechts 14,2%. 

De minste kans op diefstal liep je afgelopen jaar met een Triumph, bovendien had het Britse merk het hoogste terugvindpercentage. Van de 13 gestolen Triumphs werden er maar liefst 8 terug gevonden, ofwel 61,5%. Bij KTM (7,5%) , Harley-Davidson (7,6%) en Ducati (7,8%) lag het terugvindpercentage aanzienlijk lager.

Gezien het lage terugvindpercentage lijken de meesten gestolen motoren te eindigen in losse onderdelen. Het enorme aanbod van onderdelen op diverse sites maar ook op facebook lijken die vermoedens te bevestigen. Aspirant-kopers lijken een lagere prijs zwaarder te laten wegen dan een koosjere herkomst.

Met de landelijke invoering dit jaar van het Digitaal Opkopers Register (DOR) waarin alle handelaren die gebruikte onderdelen verkopen hun inkoop moeten registeren (ingekocht van wie, wat, hoeveel, wanneer, etc) komt er wellicht een kentering in het lage terugvindpercentage. 

Het DOR is gekoppeld aan STOPHELING waarin ook alle gestolen voertuigen en goederen in zijn opgenomen. De stichting Aanpak Voertuig criminaliteit denkt dat dit, gekoppeld aan een betere beveiliging, het tij moeten kunnen keren. Over het algemeen en vastmaken aan de aarde in combinatie met een schijfremslot en een startonderbreker / akoestisch alarm het meest effectief.

De diefstallen vonden vooral plaats in de politie Eenheden Amsterdam-Amstelland, Haaglanden en Rotterdam-Rijnmond. Deze Eenheden zijn samen verantwoordelijk voor ruim 55 % van de diefstallen van motorrijwielen in 2017. Het gemiddelde terugvindpercentage in deze drie Eenheden is slechts 14,3%. 27,48% van de gestolen motorrijwielen werd alleen al door Amsterdam aangemeld.