Zoeken

Motorbeurs Utrecht ten dode opgeschreven?

21 september 2018
De dagen van de Motorbeurs Utrecht lijken geteld. Na Honda, KTM en Triumph, die al hebben afgezegd, keert naar alle waarschijnlijkheid ook Kawasaki Motorbeurs Utrecht de rug toe, wat wel eens de doodsteek voor de motorbeurs zou kunnen betekenen.

Wij begrijpen het wel, dat steeds meer importeurs en dealers de motorbeurs laten schieten. Van oudsher was Motorbeurs Utrecht voor de motordealers ideaal om aan het begin van het seizoen de oude voorraad kleding en accessoires voor een prikkie van de hand te doen evenals die motoren waarvoor in de showroom geen klandizie was, maar sinds de komst van internet is die formule totaal achterhaald. Dankzij marktplaats wordt in een klap heel Nederland als afzetmarkt bereikt. 

Met het wegvallen van de MotoRai een kleine vijftien jaar geleden zag Motorbeurs Utrecht zijn kans en haalde ook de importeurs binnenboord, waardoor het concept veranderde naar een beurs waar alles op het gebied van motorrijden terug te vinden was: van merkenclub tot reisbureau en koopjeshoek tot grote nieuwsshow. Om de importeurs tegemoet te komen werd het tijdstip van de beurs met een maand vervroegd, van eind maart naar eind februari, om zodoende de motorrijder nog voor aanvang van het seizoen te kunnen prikkelen met al het nieuws.

Ook die formule is anno 2018 totaal achterhaald, maar dat geldt ook voor beurzen in het algemeen. Waar in het verleden nieuwe modellen op grote internationale beurzen als de Intermot in Keulen, de Salon van Parijs en de EICMA in Milaan werden onthuld, kiezen steeds meer fabrikanten nu voor het internet. Omdat enerzijds zelf het moment kan worden bepaald (en je dus niet ondersneeuwt in al het andere nieuws) en anderzijds binnen 24 uur nieuws viraal kan gaan. Met het nieuws van de 231 pk sterke 2019 Ninja H2 bereikten alleen wij al meer dan 40.000 lezers in enkele dagen tijd. 

Daar komt voor Motorbeurs Utrecht bovendien nog bij dat het tijdstip van de beurs voor importeurs eigenlijk veel te laat is, veel van de nieuwe modellen staan eind februari al bij de dealer in de showroom te glimmen. Een beurs ergens kort na de EICMA in Milaan, dat ondanks de voortijdige onthullingen toch nog als het belangrijkste nieuwsmoment wordt gezien, zou in ieder geval nog exclusieve nieuwswaarde hebben, maar met de productie nog niet gestart zal je als merk dan wel over de beursmotoren moeten kunnen beschikken.

Het bereiken van de doelgroep wordt door steeds meer importeurs op andere manieren dan een traditionele motorbeurs opgelost. Zo brachten Triumph en Kawasaki hun 2018 nieuws het afgelopen jaar in november in het oorlogsmuseum in Soesterberg. Niet alleen werd daarmee aanzienlijk op kosten bespaard, maar minstens zo interessant was het publiek dat daar op afkomt. Publiek dat oprecht interesse heeft in dat nieuws, in plaats van publiek voor wie iets als Motorbeurs Utrecht in eerste instantie een gezellig dagje uit met de vereniging is.

De afgelopen editie van Motorbeurs Utrecht gaf Honda de voorzet door als eerste grote importeur uit te blinken in afwezigheid. Voor de 2019 hebben Honda, Triumph en KTM al afgezegd en zal volgens onze man ook Kawasaki hetzelfde gaan doen, waardoor het een kwestie van tijd zal zijn voordat ook de andere merken kun aanwezigheid in Utrecht gaan heroverwegen. Net als flink wat motordealers dat nu al doen. En dat zou wel eens de doodsteek voor Motorbeurs Utrecht kunnen zijn.