Zoeken

KTM krijgt behoorlijke tik van coronacrisis: eerste halfjaar krimp 33%

28 juli 2020
De coronacrisis heeft er bij KTM behoorlijk ingehakt. Het eerste halfjaar van 2020 is de verkoop van KTM, Husqvarna en GasGas met maar liefst 33% teruggelopen, hoewel Pierer dat in de halfjaarcijfers probeert te verbloemen.

Dat de coronacrisis een behoorlijke impact heeft gehad op met name de Europese motorindustrie zal niemand verbazen, bij het uitbreken van de pandemie gingen bij alle fabrieken de deuren op slot en kon er dus niets worden geproduceerd. Daarnaast moesten ook in veel landen alle niet-essentiële winkels en deuren sluiten en was er een verbod op recreatief motorrijden. 

Zo ook bij PIERER Mobility AG, het moederbedrijf waar KTM, Husqvarna en GasGas in onder zijn gebracht. Volgens de gepresenteerde halfjaarcijfers zijn de eerste 6 maanden van 2020 124.862 tweewielers aan de man (of vrouw) gebracht, een krimp is van 8,8% ten opzichte van de 135.711 units die de eerste 6 maanden van 2019 over de toonbank zijn gegaan.

Volgens KTM is die krimp volledig toe te schrijven aan partner Bajaj in India, die het eerste halfjaar 2020 onder de merknaam KTM en Husqvarna 20.160 motoren heeft verkocht, ten opzichte van de 32.539 stuks vorig jaar. 

Sterker, volgens het persbericht zijn de eerste helft van 2020 70.171 KTM, Husqvarna en GasGas motoren en 34.351 Husqvarna en R Raymon e-bikes verkochte, wat volgens Pierer correspondeert met een groei van 1,3% ten opzichte van vorig jaar. De groei van 1,3% wordt echter niet verder onderbouwd.

Afgaand op de cijfers zoals ze worden gepresenteerd zou je denken dat Pierer de schade het eerste halfjaar goed heeft weten te beperken, maar wie ze analyseert komt op een andere conclusie uit. 

Voor het eerst heeft Pierer in z'n halfjaarcijfers de verkoop van e-bikes meegenomen. Trek je die 34.351 verkochte fietsen met trapondersteuning af van het totaalcijfer en je houdt nog maar 90.331 verkochte KTM, Husqvarna en GasGas motoren over - 70.171 van Mattighofen en 20.160 van Bajaj in India. 

Zet die 90.331 verkochte motoren af tegen de 135.711 units van vorig jaar (115.318 KTM en 20.393 Husqvarna) en je hebt het ineens over een verkoop die met maar liefst 33% is gekrompen. Daarnaast zijn dit jaar door de versnelde overname voor het eerst ook de verkoopcijfers van GasGas meegeteld, de krimp bij Husqvarna en KTM is dus nóg groter dan die 33%.

Hoewel e-bikes in de toekomst een steeds belangrijkere rol zullen gaan spelen in de mobiliteitskwestie (niet voor niets dat veel motorfabrikanten daar nu op in aan het spelen zijn) voelt het toch als volksverlakkerij om die verkoopcijfers mee te nemen in het vergelijk ten opzichte van vorig jaar. 

De enige reden die we hiervoor kunnen bedenken is dat Pierer Mobility AG de cijfers mooier wil brengen dan ze in werkelijkheid zijn, om vooral de aandeelhouders tevreden te stellen. In werkelijkheid kijkt KTM tegen dieprode cijfers aan, op weg naar een eerste krimp in 9 jaar tijd.