Zoeken

Honda, KTM, Piaggio en Yamaha tekenen overeenkomst consortium wisselbare batterijen

6 september 2021
Na op 1 maart een intentieverklaring te hebben ondertekend hebben Honda, KTM, Piaggio en Yamaha nu officieel een overeenkomst getekend voor de oprichting van het Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC), voor de ontwikkeling van wisselbare batterijen.

 

Waar bij auto's het technisch geen probleem is om accupakketten van 500 kilo (of meer) te implementeren teneinde een serieuze actieradius te realiseren is dat bij motoren een enorm probleem, aangezien gewicht een enorme impact op de rij-eigenschappen heeft. 

Reden voor Honda, KTM, Piaggio en Yamaha om de koppen bij elkaar te steken voor de ontwikkeling van een systeem van uitwisselbare batterijen, teneinde in het elektrische tijdperk het wijdverbreide gebruik van lichte elektrische voertuigen zoals bromfietsen, scooters, motorfietsen, driewielers en vierwielers in de transportsector te promoten en het levenscyclusbeheer van batterijen te verduurzamen in de context van internationaal klimaatbeleid.

De vier concerns van het Consortium zijn van mening dat de beschikbaarheid van een algemeen ontwikkeld verwisselbaar batterijsysteem de sleutel is tot de ontwikkeling van laagspannings-elektromobiliteit.

Het achterliggende doel van het Consortium is om oplossingen te vinden voor de zorgen die klanten kunnen hebben over de toekomst van elektromobiliteit, zoals het bereik, de laadtijd en infrastructuur, en de kosten. Dit wordt bereikt in overeenstemming met vier hoofddoelen:
 
1. Gemeenschappelijke technische specificaties ontwikkelen van de verwisselbare batterijsystemen
2. Algemeen gebruik van de batterijsystemen bevestigen
3. Het maken en promoten van de gemeenschappelijke specificaties van het Consortium als norm binnen Europese en internationale normalisatie-instellingen
4. Het gebruik van de gemeenschappelijke specificatie van het Consortium uitbreiden naar mondiaal niveau
 
Door nauw samen te werken met geïnteresseerde aandeelhouders en nationale, Europese en internationale normalisatie-instellingen, zullen de oprichters van het consortium worden betrokken bij de totstandkoming van internationale technische normen. 

De beschikbaarheid van laadstations verschilt inderdaad van land tot land en er is nog steeds beperkte informatie voor eindgebruikers. Daarom streven Honda, KTM, Piaggio en Yamaha met dit consortium naar het betrekken van de besluitvormers bij de ontwikkeling en inzet van laadinfrastructuur om de toename van lichte elektrische voertuigen te bevorderen.
 
Honda, KTM, Piaggio en Yamaha moedigen alle geïnteresseerde belanghebbenden aan om zich bij de samenwerking aan te sluiten om de expertise van het Consortium te verrijken om in de toekomst een grote verspreiding van standaard verwisselbare batterijen te garanderen. Partijen die interesse hebben om lid te worden van de SBMC kunnen voor meer informatie contact opnemen met een van de stichtende leden.