Zoeken

Harley: goed Q1 2021, maar 56% importheffing dreigt

20 april 2021
Harley-Davidson heeft een goed eerste kwartaal van 2021 achter de rug. Het Amerikaanse merk met de langste onafgebroken geschiedenis rapporteerde een groei van 9% in verkoopvolume en 12% in omzet, maar waarschuwt voor een dreigende importheffing in de EU van 56%.

"Een voorteken dat het nieuwe Hardwire bedrijfsplan z'n vruchten af aan het werken is", aldus Harley CEO Jochen Zeitz over de cijfers van Q1 2021. Volgens het rapport van de eerstekwartaalcijfers van 2021 heeft Harley-Davidson 44.200 motoren verkocht, waar dat er in hetzelfde kwartaal van 2020 slechts 40.400 zijn geweest. De groei kwam echter alleen voor rekening van Noord-Amerika, waar de groei met 30% steeg tot 32.800 units over het eerste kwartaal. 

Dat was genoeg om de krimp van maar liefst 36% in Europa te compenseren. De sterk teruggelopen verkoopcijfers wijdt Harley deels aan de beslissing om Sportster en Street modellen uit de verkooplijst te halen, vanwege de hoge aanpassingskosten aan Euro 5. In cijfers uitgedrukt zijn de verkoop van 7.700 naar 4.900 units teruggevallen. 

Voor wat de omzetcijfers betreft noteerde Harley-Davidson een groei van $ 103 miljoen ($1,02 miljard 2021 vs $899 miljoen 2020), inclusief onderdelen en accessoires werd een omzet van $1,23 miljard genoteerd, ten opzichte van $1,1 miljard in 2020. De netto winst steeg van $70 miljoen in 2020 naar $259 miljoen in 2021. 

Jochen Zeitz, CEO Harley-Davidson:
"Ik ben zeer bij met de snelheid waarmee we aan het herstellen zijn, wat door de sterke cijfers van het eerste kwartaal wordt onderstreept. We zien duidelijke signalen dat de opwinding en het optimisme bij klanten weer aan het terugkeren is en ik ben ervan overtuigd dat Harley-Davidson in 2021 een significant slankere, snellere en meer efficiënte organisatie zal zijn die klaar is om te winnen en ons 5-jarenplan succesvol zal uitrollen als 's werelds meest gewilde motormerk."


Het is echter niet allemaal goud dat aan de horizon blinkt. Harley staat namelijk voor een grote uitdaging omdat de importheffing met de Europese Unie in juni van 6% naar 56% dreigt te gaan stijgen. 

Als gevolg van de door voormalig president Donald Trump met de Europese Unie ontketende handelsoorlog zijn er importheffingen afgeroepen op Harley-Davidson motoren. In 2018 kreeg Harley een importheffing van 25% opgelegd, maar sinds 2019 hebben de Amerikanen een beroep gedaan op de Binding Origin Information (BOI), waardoor de motoren tegen een tarief van 6% naar Europa konden worden geexporteerd. 

Op 19 april 2021 heeft de Europese Unie de BOI echter met onmiddellijke ingang herroepen en de importheffing tot 31% verhoogt. Wijzigingen voorbehouden zal dat cijfer op 1 juni zelfs tot 56% gaan stijgen. De heffing geldt voor alle Harley-Davidson producten die door de EU staten worden geïmporteerd, ongeacht waar ze zijn geproduceerd. 

"Dit is een ongekende situatie en onderstreept de zeer reële schade van een escalerende handelsoorlog voor onze belanghebbenden aan beide zijden van de Atlantische Oceaan", zegt Zeitz. “De potentiële impact van deze beslissing op onze productie, activiteiten en algemene concurrentievermogen in Europa is aanzienlijk. Het opleggen van een invoertarief voor alle Harley-Davidson-motorfietsen druist in tegen alle noties van vrijhandel en, indien geïmplementeerd, zullen deze verhoogde tarieven een gericht concurrentienadeel vormen voor onze producten, ten opzichte van die van onze Europese concurrenten."