Zoeken

Ducati viert 100e verjaardag geboorte ingenieur Fabio Taglioni

10 september 2020
Op de 100ste verjaardag van de geboorte van Fabio Taglioni, viert en eert Ducati de nagedachtenis van de Italiaanse ingenieur, ontwerper van talrijke revolutionaire projecten waaronder de desmodromische klepaandrijving, wat hét handelskenmerk van Ducati is geworden.

 

Taglioni, geboren in San Lorenzo di Lugo op 10 september 1920, studeerde af in werktuigbouwkunde in 1943 en trad op 1 mei 1954 in dienst bij Ducati als technisch directeur. Een datum die het begin markeert van een bloei van projecten, ideeën en patenten waarmee het legendarische Ducati-Taglioni duo een plek verdienden in de tweewielige wereld. 

Slechts 40 dagen nadat hij bij Ducati kwam, creëerde Taglioni zijn eerste wonder - de Gran Sport 100, ook wel bekend als ‘Marianna’ - die meteen een geduchte machine werd in Italiaanse 'Gran Fondo' langeafstandsraces op de weg.

Na de successen die met de Gran Sport 100 en 125 werden behaald koos de ingenieur van Lugo ervoor om zich volledig te wijden aan het racen, en begon met het ambitieuze project van het desmodromische distributiesysteem. Tot die tijd stond de ‘desmo’ voor een technische en engineering gok, maar Taglioni toonde aan dat hij de vasthoudendheid en vaardigheden had om het te bestuderen, te perfectioneren en er een winnend idee van te maken. 

De eerste motorfiets die werd uitgerust met het desmodromische systeem was de 125 GP Desmo, die een maand na zijn debuut zijn eerste Grand Prix won en zich op tijd neerzette als de snelste 125 ter wereld.

In de daaropvolgende jaren nam Taglioni actief deel met zijn werk aan de industriële wedergeboorte van Ducati, waarbij hij projecten creëerde zoals de 175 Gran Turismo en de geboorte van de Ducati Scrambler, waarmee hij een niveau van technische uitmuntendheid demonstreerde dat niet beperkt was tot snelheid, maar ook betrouwbaarheid.

Na z'n steentje te hebben bijgedragen om van Ducati een internationaal merk te maken, ging Taglioni terug naar nieuwe projecten en bereidde Ducati's terugkeer naar het racen voor, die plaatsvond in 1971 met de 500 GP, en in 1972 met het debuut van de 750 GT, de eerste twee cilinder productiemotor in de geschiedenis van de in Bologna gevestigde fabrikant, een in lengte geplaatste 90° V-twin. 

De 750 Imola (een productieafgeleide van de GT) debuteerde in recordtijd op de Imola 200 mijl en behaalde voor 85.000 toeschouwers een van de grootste prestaties in de geschiedenis van het motorrijden, met Paul Smart en Bruno Spaggiari die voor alles en iedereen finishten. 

Tot het einde van zijn carrière ging Taglioni door met innoveren en experimenteren op het gebied van racen, waarbij hij zijn handtekening zette op projecten zoals de Pantah 500 en 750 F1.

Het leven en de carrière van ingenieur Fabio Taglioni werden op woensdag 9 september gevierd met een avond geheel ter nagedachtenis aan zijn nagedachtenis in de Pavaglione van Lugo di Romagna, zijn geboorteplaats. 

Het evenement, gesponsord door de gemeente Romagna, zag de deelname van Ducati in de figuur van de curator van het Ducati Museum Livio Lodi, die de fundamentele fasen in de geschiedenis van de samenwerking tussen Taglioni en Ducati herinnerde. 

De avond werd ook bijgewoond door de burgemeester van de stad Davide Ranalli, de regionale wethouder voor toerisme Andrea Corsini, de schrijver Luigi Rivola en vele andere persoonlijkheden zoals de beroemde Italiaanse komiek Giuseppe Giacobazzi, die in zijn persoonlijke stijl de historische prestatie van de Ducatis en Taglioni op de Imola 200 mijl in 1972.



De miniserie ‘Fabio Taglioni - A Life of Passion’ wordt momenteel uitgezonden op de Ducati-website en het YouTube-kanaal. De afleveringen vertellen het verhaal van de ingenieur uit Romagna, vergezeld van exclusieve afbeeldingen en video's.