Test: Yamaha Fazer 600 Versus Kawasaki Z750S
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha Fazer 600 Versus Kawasaki Z750S |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Tijd om de motoren te starten en te gaan rijden. Vanaf Schiphol gaat het eerst richting Leiden, waar we onze duo-testrijdster (zie kader elders) moeten oppikken. Zo groot als de uiterlijke verschillen zijn, zo groot is ook het motorische verschil. De Yamaha loopt erg mooi en rustig, zo mooi dat je amper in de gaten hebt dat hij al loopt. Hij reageert daarbij vlot op het gas en is te allen tijde trillingsvrij. Typisch Yamaha kun je wel stellen. Net als de versnellingsbak trouwens die die typische Yamaha "klak" heeft. Bij de Kawasaki kunnen we eigelijk ook spreken van een typisch Kawa motorblok. Het blok loopt mooi rauw en laat duidelijk zijn sportieve aspiraties blijken. Als een tijger die even zijn tanden laat zien voordat hij in de aanval gaat.
Tegenovergesteld
Diezelfde verschillen vinden we ook terug zodra we gaan rijden. De Fazer ontpopt zich tot een heer in het verkeer, terwijl de Kawasaki je continue probeert te voorzien van twee hoorntjes en een staart. De Fazer zit meer als een toerder, lekker rechtop. De steuntjes op een ontspannen plaats voor je voeten, stuur lekker recht en goed. Dat maakt dat je lekker relaxed aan het rijden bent. De Z750S daarentegen heeft veel meer een sportieve zit. Laag stuur, voorovergebogen, met je knieën in je nek, supersports stuff even. Ook het spelen met de machine bevestigt dit, het frame ziet er misschien oubollig uit maar doet zijn werk wel. Superstrak stuurt de motor door de bochten, waarbij het rijwielgedeelte geen krimp geeft. En het mooie daarbij is, dat het allemaal met het grootste gemak gaat. Alsof je op een Honda zit. Opstappen, wegrijden en het idee hebben al jaren met deze motor op pad te zijn. Het feit alleen al dat we de tweede bocht de voetsteunen al aan de grond wisten te rijden geeft aan hoe gemakkelijk deze motor te rijden is. Bij de Yamaha is het wat dat betreft nét even iets anders. De motor lijkt wat hoger op zijn poten te staan en dat maakt dat het in het begin even wennen is aan de zithouding.
Die cast
Het rijwielgedeelte van de Fazer is (net als de Kawa) prima op zijn taken berekend. Toch laat de motor zich niet zo gemakkelijk extreem rijden als de Z750S. Bij het rondje mergellandroute (op tempo asociaal) was het duidelijk harder werken op de Yamaha. Vooral het omgooien van de motor op (zeer) hoge snelheid gaat de Kawasaki beter af. De Fazer wordt heel erg licht aan de voorkant, wat je met omgooien goed kunt merken. Alsof je de motor om z"n voorwiel trekt bij omgooien. Wat trouwens niet wegneemt dat de motor koersvast is en mooi de gekozen lijn in de bocht volgt. Het zijn met name de Bridgestone BT020 banden die de beperkende factor waren voor wat betreft de sportieve aspiraties van de Fazer. Wil je serieus hard met deze Fazer van kiet, kies dan voor een setje BT014, als je het bij Bridgestone wilt houden. Hoge snelheden en (super)sportief rijden gaan de Z750S (zoals gezegd) een stuk gemakkelijker af. Ter illustratie, de snelwegbocht A2 Best - Eckersrijt kon zonder moeite met 240 km/u op de teller worden genomen. Het rijwielgedeelte gaf daarbij geen krimp, alsof je een supersport aan het sturen bent. Klasse!