Test: Yamaha Fazer 600 Versus Kawasaki Z750S
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha Fazer 600 Versus Kawasaki Z750S |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Beginnen we bij de Yamaha. De vorig jaar geïntroduceerde FZ6 Fazer was de langverwachte opvolger van de o-zo populaire Fazer600. Een motor die van a tot z nieuw ontwikkeld was. Alleen het motorblok was een oude bekende, namelijk dat van de R6. En daarmee was meteen duidelijk wat de insteek van Yamaha was bij deze motor. Sportiviteit heeft duidelijk vooraan gestaan bij de ontwikkeling van de motor en dat is te merken. Een strak rijwielgedeelte met Die-cast frametechniek werd toegepast om op sportief vlak zijn mannetje te kunnen staan. En dan de Kawasaki. Vorig jaar kwam men met de Z750 "streetfighter" en dat daarvan een "sport" variant van op de markt zou komen,
|
dat lag in de lijn der verwachtingen. Niet voor niets had men al eerder afscheid genomen van de ZR-7. Niet dat deze Z750S moet worden gezien als een opvolger van die ZR-7, deze Z750S is daarvoor te zeer op een sportieve leest geschoeid. In tegenstelling tot de FZ6 koos men bij de Z750S voor een meer conventionele frametechniek, die daarbij ook nog eens middels plastic kappen aan het oog onttrokken is.
Dorst?
Zet de Fazer naast de Z750S en je hebt werkelijk het idee hier appels met peren aan het vergelijken te zijn. Ogenschijnlijk kun je niet meer uitersten krijgen als wat je oog op dat moment waarneemt. Natuurlijk, design en uiterlijk is en blijft iets subjectiefs en is nu eenmaal aan persoonlijke mening en smaak gebonden, maar dat het hier twee uitersten betreft, daar zullen we het hopelijk toch over eens zijn. Daar waar de Kawasaki er nogal....erm... traditioneel - old skool - achtig uitziet, is de Yamaha juist het toonbeeld van modern vormgeven. De Fazer ziet eruit alsof Yamaha z"n vormgevers in Italië op cursus heeft gestuurd en alleen dát al is een compliment aan deze motor. Neem het kontje van beide motoren: bij de Fazer een lijnenspel met meerdere vlakken, bij de Z750S een simpel strak - no nonsence - design. Het vleugeltje op de Fazer doet mij persoonlijk zelfs terugdenken aan de GSXR1000 K5, maar wacht, de Fazer was eerder. Als je naar het functionele gaat kijken is de Z750S de winnaar van de twee, onder de kont van de Fazer kan je niet veel meer kwijt dan het standaard Yamaha beugel slot (dat overigens wordt geproduceerd in Duitsland). De Z750 is dan toch wat beter bedeelt, je kunt daar kiezen welk slot je eronder legt.
Bigger - Better?
Neem dan de voorkant, de Z750S staat er als een huis letterlijk, één groot licht vierkant gemaakt met een strakke uitstroom à la windvanger naar buiten. De Fazer heeft de pretoogjes van de R6 - weer iets gemeenschappelijks - en een lijnenspel wat je uitnodigt zoals de bekende reclame van dat andere merk, "heee schatje ga maar zitten, berijd me..." Qua afwerking viel de Kawasaki in negatieve zin op. Met name de binnenzijde van de kuip is niet netjes en dan drukken wij ons nog bescheiden uit. Je ziet een lelijke framebuis en wat foam aan de binnenzijde, dat zou beter kunnen. De Fazer is wat dat betreft gewoon perfect. Alles wat we niet willen zien is middels speelse kapjes aan het oog onttrokken en ziet er kwalitatief ook goed uit, alsof je motor er na 50.000 nog als nieuw bij zal staan.
Vernieuwend
En dan de displays. Daar waar Kawasaki de laatste jaren juist kiest voor een compleet digitaal display, heeft deze Z750S weer gewoon conventionele tellers. Terwijl de Yamaha - die normaal gesproken een analoge toerenteller met digitaal display combineert - bij deze
|
||
FZ6 juist die digitale unit van de Kawa lijkt te hebben overgenomen. Het display van de Kawasaki is dan ook overzichtelijker dan dat van de Fazer. Twee analoge tellers vertellen je alles wat je wilt weten, waar de Fazer dan wel een duidelijke digitale snelheidsmeter heeft maar een onduidelijk streepje als toerenteller. Sterker nog, met een paar drukken op de knop zie je dezelfde toerenteller in cijfers terugkomen op de plaats van de dagteller. Niet echt nuttig want de cijfers verspringen zo vlug dat het zelfs nog onduidelijker is als het minieme streepje van de reguliere teller. De digitale snelheidsaanduiding is daarentegen veel duidelijker (een half oog is voldoende om de snelheid af te lezen) dan de analoge meter van de Z750S, die zeker op snelheid qua afleesbaarheid te wensen over laat.