Test: Suzuki DR-Z400SM
Nakaarten
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki DR-Z400SM |
Familie van… |
Giant Suzuki |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Nadat we de motor terug hebben gebracht en het spel der kaarten hebben gespeeld, is het tijd geworden om sommige kaarten er nog even uit te lichten. Het nakaarten is begonnen en gaat ditmaal via e-mail met Pepijn Schoemaker van B.V. Nimag.
MF: Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is zondermeer de verrassing van het jaar. Wat een geinige fiets is dit. Maar dat zullen jullie wel vaker hebben gehoord.
PS: Geinig? Je hebt het denk ik over een hoge fun factor. Ja, je hebt inderdaad helemaal gelijk!
MF: Heeft de motor trouwens verkooptechnisch aan jullie verwachting voldaan? Wij hebben namelijk het idee dat ondanks het feit dat Supermotards steeds populairder aan het worden zijn, het in Nederland nog steeds niet echt van de grond wil komen.
PS: Het is altijd moeilijk om in te schatten wat een nieuw model gaat doen bij introductie. We hebben het goed weten in te schatten, want wij zijn door onze voorraad heen, dit is mede te danken aan de goede introductieprijs.
MF: Terug naar de DR-Z. Mijn eerste indruk was: "Wat een wijvenfiets". Klein, rank en erg braaf, zeker ten opzichte van bijvoorbeeld een Husky of KTM die veel meer stampen en intimideren. Maar dat blijkt, als je er mee gaat rijden, juist zijn sterke punt te zijn. Doordat hij zo gemakkelijk rijdt wordt je steeds gemakkelijker en brutaler.
PS: Apart om zo"n opmerking van een vrouw te vernemen, er zijn namelijk genoeg "wijven", waaronder jezelf, die goed kunnen sturen of crossen. Als je met deze motor dusdanig weet om te gaan kun je er gigantisch veel uithalen. Niet voor niets is de gehele USD voorvorkpartij rechtstreeks afkomstig uit de RM cross serie. Ook de high/low speed demping achter, in combinatie met velgen en banden zijn niet misselijk te noemen. Maar je kán de DR-Z SM ook rustig rijden, al vraagt de uitrusting toch om best wat actie!
MF: Daar ben ik gedurende de testperiode inderdaad achter gekomen. We stelden niet voor niets dat het de verrassing van het jaar is. Maar we hebben ook wat kanttekeningen geplaatst. Allereerst de voorrem, die grijpt erg laat aan. Normaal niet zo"n probleem als de remhandle instelbaar is, maar dat is bij deze motor niet het geval. Is daar nog wat aan te doen, en hebben jullie daar al meer opmerkingen over gehad?
PS: Dan hebben jullie niet goed opgelet, want de remhandle is wel degelijk instelbaar, niet door middel van een bij "straatfietsen" gebruikelijke draaiknop, maar middels een in de cross gebruikelijke stelschroef. Notabene is de voorrempartij grotendeels afkomstig van de RM250. Dus remmen moet hij zeker wel goed doen. Ook mede dankzij de grotere schijf. Als je de motor naast vlot stadsverkeer ook fanatiek wilt gebruiken op verlaten industrietereinen samen met een maatje, dan is een radiaal gemonteerde remhendel wellicht een aanvulling. Maar het lijkt mij niet direct nodig.
MF: Dan hebben we inderdaad niet goed opgelet. De radiale rempomp lijkt ons verder ook niet echt nodig, aangezien de remmen zijn verder prima op hun taken berekend zijn. Dan het contact- en stuurslot, die nog overblijfselen zijn van de enduro/offroad voorvaderen van deze fiets. Hadden ze daar niet iets beters voor kunnen verzinnen? Natuurlijk, het voldoet aan de norm, maar ik zou de motor op zo"n manier niet graag in hartje Amsterdam neerzetten.
PS: Hoe is dat eigenlijk geregeld bij een Husky of KTM? Vergeet niet dat deze motor zijn prijs mede te danken heeft aan het weglaten van (voor dit soort motoren) minder belangrijke zaken als het updaten van een prima werkend stuurslot. Voor wat betreft parkeren in Amsterdam, altijd een schijferemslot of vouwslot meenemen in het handige tooltasje achterop.
MF: Husqvarna heeft hetzelfde systeem, bij KTM worden wel "echte" contactsloten gebruikt. Andere vraag: is er nog een rekje als accessoire leverbaar? Zodat de woon-werk forens zijn aktetas (en/of een degelijk slot) vast kan binden?
PS: Rugzakje past beter bij deze motor zou ik zeggen. Je gaat toch geen rekje achterop zo"n motor schroeven? Maar voor diegene die dat wil is het natuurlijk leverbaar. Kijk maar eens op http://www.suzuki.nl/motoren. Daar kun je per type motor je accessoires selecteren. Zo kun je je DR-Z SM ook modificeren met handkappen, carterbescherming enz.
MF: Tot slot. Wij waren aangenaam verrast door het rijgedrag van de DR-Z, het enige wat de motor mist is bottompower. Wat niet vreemd is, hij is per slot van rekening "maar" 400cc. Kunnen we in de toekomst nog rekenen op een zware versie van deze fiets?
PS: De DR-Z SM leent zich bij uitstek om te tunen. De Suzuki dealers lopen over van de DR-Z-en om te tunen. Er zijn namelijk prachtige tuningskits verkrijgbaar van Yoshimura: snellere nokkenassen, koppakking, uitlaat. Monteer deze drie zaken en je houdt je voorwiel niet meer aan de grond! Het blijft natuurlijk een hele lichte fiets waar die 400cc met name dán perfect in tot zijn recht komt. Een zwaardere? Ik zou niet weten welk blok Suzuki daarvoor zou moeten gebruiken. De RM-Z450 met kenteken wordt wel veelvuldig ingezet voor SM gebruik. Kijk maar naar de acties van Jarno Janssen twee maanden terug tijdens Proximus SuperBiker. Deze motor stond ook in Aalsmeer. Heb je wellicht gezien. 400 tot 450 cc is perfect voor SM gebruik. Veel meer moet je niet hebben.