">

Zoeken

Test: KTM 950 Super Moto

Conclusie

20 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: KTM 950 Super Moto
Derde in lijn
Uiterlijk
Teleurstelling wordt superfiets
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

KTM 950 Super Moto

Het concept van modulair bouwen is zeer zeker tot de Oostenrijkers doorgedrongen. De 950 Supermoto is de derde "straat-georienteerde" variant op basis van het krachtige LC8 tweecilinder motorblok, en de tweede variant op basis van het sportieve rijwielgedeelte van de Superduke. Ondanks de - op papier - grote overeenkomsten met die Superduke is bij de Supermoto geen sprake van oude wijn in nieuwe vaten. Het monsterlijke uiterlijk doet vermoeden dat hier een katje staat wat niet zonder handschoenen kan worden opgepakt,

KTM 950 Super Moto

een vermoeden dat echter direct wordt ontkracht zodra je met de 950 gaat rijden. Wat niet betekend dat hier een watje staat, want dat is juist de kracht van deze Supermoto. De motor rijdt simpelweg zo gemakkelijk dat je er als vanzelf monsterlijk mee gaat rijden. Is deze Supermoto monsterlijk, of staat hier een monsterlijke Supermotard? Dat was de hamvraag aan het begin van deze test. Zoals zo vaak zit ook hier de waarheid een beetje in het midden. Monsterlijk? Ja en nee. Nee, omdat hij zich zo gemakkelijk laat rijden en ja, omdat hij het slechtste in je naar boven kan halen. En Supermotard? Ook hier geldt weer ja en nee. Nee, omdat de motor daarvoor strikt genomen te zwaar en té loom qua sturen is. Maar ja, omdat je met de motor wel dezelfde lol kunt beleven als op een Supermotard. Enkel de claxon valt tegen, die had wel wat "rauwer" zeg maar "monsterlijker" gemogen.

  • Carbs, uiterlijk, rijgedrag
  • de claxon, belachelijk olieverbruik