Test: Yamaha XT660R
Praktisch gebruik
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha XT660R |
Black is black |
Snelweg |
Praktisch gebruik |
Gassen |
Off-road |
Conclusie |
Technische specificaties |
Dagelijks vervoer
Langere ritten op de snelweg zijn dus redelijk goed te doen met de XT660R, maar wie meer luxe en comfort wil kan beter kiezen voor een ander type motorfiets met betere reiseigenschappen. Als je echter om puur praktische redenen op zoek bent naar een tweewielig vervoermiddel waarmee je de dagelijkse kilometers naar je werk kunt maken, dan zal deze XT660R wellicht je aandacht trekken als je "m ziet staan bij je lokale motordealer. En waarom ook niet? Tijdens de testperiode gebruikten wij de Yamaha XT660R als manusje van alles voor wat dagelijks vervoer betrof. Zonder problemen.
Dot gas
Of je nou van het ene naar het andere dorp moet, of iedere dag naar je werk in een drukke binnenstad, het kan met de XT. Dit is een motor die je snel eventjes pakt. Helm op, opstappen, starten en wegwezen. Met deze één-cilinder manoeuvreer je snel tussen het overige verkeer door en bovendien heb je door de vrij hoge zitpositie een goed uitzicht op de verkeerssituatie om je heen. Bij het verkeerslicht slinger je gewoon naar de voorste positie en als het licht op groen springt ben je met een dot gas en het 'droppen' van de koppeling als eerste weg. Ook als je een langzamere verkeersdeelnemer wilt inhalen levert het één-cilinder motorblok ruim voldoende power om niet terug te hoeven schakelen. Tenminste, zolang je het motorblok uit de echt lage toeren regionen weet te houden. Tijdig opschakelen is daarentegen wel een must: als je te hoog in toeren komt voel je dat de Yamaha buiten adem raakt. Dat opschakelen zul je trouwens op je gevoel en gehoor moeten doen, want een toerenteller ontbreekt. Over de remmen van deze Yamaha zijn we ook dik tevreden. Natuurlijk, de twee-zuiger Brembo remtang en de enkele schijf in het voorwiel bieden niet de megavertraging die moderne supersports met hun radiale remmen bieden, maar vertragen doen ze ruim voldoende.
Verkeersdrempel
Als je onderweg een verkeersdrempel tegenkomt en je hebt even geen zin om de remmen aan te spreken, dan is dat geen probleem. De lange veerwegen van de XT660R zorgen er voor dat je zonder risico de verkeersdrempel op "kruissnelheid" kunt nemen. Natuurlijk, wij weten dat verkeersdrempels er zijn om de verkeerssnelheid af te remmen, maar ondergetekende kon het tijdens een testrit even niet laten. Ofwel: met een gangetje van zo'n 100 km/u, staand op de voetsteuntjes, vrij hoge verkeersdrempels nemen. De XT slokt de drempels zonder problemen op en lijkt mij daarbij wel aan te kijken met een blik van "Watje, dat kan harder!". De laatste keer dat yours truly in een moment van verstandsverbijstering op een supersport hetzelfde deed is alweer tien jaar geleden. De gevolgen zijn nu nog steeds zichtbaar in de vorm van een litteken op de linker elleboog! De vering van de Yamaha is dus duidelijk voldoende berekend op zowel normaal woon-werk verkeer als het nemen van die leuke springschansen.
De balen
Als je al de balen hebt van de dagelijkse gang naar je werk of een saaie dag op kantoor, dan zorgt de funfactor van deze XT660R dus voor voldoende afleiding. Verder praktisch vervoer, deze XT, of je moet gaan zeuren over de beperkte opberg- en bagageruimte. Als je iets wilt vervoeren dat niet in je jaszak past ben je bij deze motor al snel aangewezen op een rugzak of een topkoffer. Er is weliswaar enige ruimte onder het zadel, maar daar heb je niet echt veel aan als je iets wilt meenemen dat groter is dan een lunchpakket. De vorm van de tank is niet echt geschikt voor een tanktas. Maar goed, mocht je een XT660R aanschaffen om praktische redenen kun je nog altijd met je motordealer in discussie gaan over een fikse korting op een topkoffer.