Yamaha belooft de eigenaar van een XT660R multifunctionele inzetbaarheid en afgaande op onze ervaringen mag worden gesteld dat de motor die claim waar kan maken. Zowel op de weg als in het terrein is het goed toeven met de XT660R, zelfs als je even wat sportievere neigingen hebt.
|
|
Brandstofverbruik Tijdens de testperiode nam de Yamaha XT660R genoegen met vijf tot zes liter per 100 kilometer. Ondanks af en toe zeer stevig doorrijden en off-road gebruik kwqamen we op een gemiddeld verbruik van ongeveer 1:18. Zeker niet slecht. |
|
|
|
Multifunctioneel
Snelweg rijden is geen probleem, 140 kilometer per uur ook niet en zolang je niet langer dan een uurtje of twee hoeft te rijden is er geen vuiltje aan de lucht. Voor praktisch gebruik is de Yamaha gewoon erg goed, in het stadsverkeer voelt de motor zich prima thuis. De hoge zitpositie, de uitstekende wendbaarheid en het soepele blok maken de XT660R een goede metgezel voor alle dagelijkse kilometers. Bij off-road gebruik viel vooral op dat, zolang je het niet al te bont maakt qua terrein waarin je vertoeft, de Yamaha best zijn mannetje kan staan. Serieus endurowerk kun je vergeten, maar voor de wat hardere bospaadjes en veldweggetjes is de XT660R prima geschikt. Al met al een behoorlijk multifunctionele motorfiets.
Er zijn betere...
Er zijn motorfietsen die het stukken beter doen dan deze Yamaha bij het rijden op de weg, de snelweg of in onverhard terrein. Dit zijn echter allemaal specialisten op hun eigen gebied. Een supersport presteert beduidend beter op het asfalt, maar dat is ook waar hij thuishoort. Een Enduro presteert beduidend beter in de zandbak, ook dat zal duidelijk zijn. Deze XT660R hoort eigenlijk overal een beetje thuis. De motor blinkt nergens in uit, maar presteert wel redelijk tot goed op alle gebieden. Dat kunnen we van een 15000 Euro dure supersport (of iets minder dure enduro) niet zeggen - daar kun je geen veldweggetje cq snelweg mee afraggen. Min of meer een (bijna) alleskunner dus, deze Yamaha. Gezien het feit dat de uitrusting van de motor behoorlijk compleet is, er met het uiterlijk ook weinig aan de hand is en het feit dat deze Yamaha ook nog eens erg vriendelijk geprijsd is, is de 2004 Yamaha XT660R in dit segment alles behalve een slechte keus.
- Bijna overal inzetbaar, complete uitrusting, driveability, prijs
- eerlijk is eerlijk, bar weinig