Test: Yamaha XT660R
Gassen
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha XT660R |
Black is black |
Snelweg |
Praktisch gebruik |
Gassen |
Off-road |
Conclusie |
Technische specificaties |
Dual-purpose
Dit soort motorfietsen worden ook wel eens 'dual-purpose'-motoren genoemd, oftewel te gebruiken voor meerdere doeleinden. Het zal duidelijk zijn dat bij we bij deze XT660R dan moeten denken aan gebruik op en naast het asfalt. Bij gebruik op het asfalt valt deze Yamaha vooral op door zijn veelzijdigheid en door de praktische gebruiksmogelijkheden. Als je een motorfiets zoekt waarmee je snel van A naar B wilt rijden zonder daarbij al te veel snelwegkilometers te moeten maken dan heb je aan deze Yamaha dus een goede reisgenoot. Het zou echter ook niet verkeerd zijn als je met deze motorfiets eens een aardig stukje zou kunnen scheuren. Gewoon, "s avonds na je werk of op een zonnige zondagmiddag even lekker een uurtje uitwaaien. Kan dat dan met een XT660R? Is deze praktische 'dual-purpose' tevens geschikt als speelgoed om te knallen, te gassen of hoe je het ook wilt noemen?
Gas erop!
Als we met deze XT richting de Zuid-Limburgse Mergellandroute rijden om onze vaste testroute af te werken worden we dan ook steeds nieuwsgieriger. Deze route, die we al zo vaak gereden hebben, gebruiken we gewoonlijk om de testmotoren uit de supersportklasse aan de tand te voelen. En nu zitten we dus op een 1-cilinder all-road machine. Ach, we zien wel waar het schip strandt, gas erop!
Yamaha R6!
Rijdend over een bochtige weg op niet al te denderend asfalt ziet de XT een andere motor als prooi. In de verte rijdt een R6 voor en het plan voor de XT is meteen duidelijk. De gaskraan gaat helemaal open, waarbij achtenveertig paarden hun best doen om de R6 als lunch te verorberen. De R6 piloot heeft echter geen zin om als lunch voor de XT te dienen en doet dan ook zijn uiterste best om de XT van zich af te schudden. Helaas, het is een verloren zaak voor de R6 rijder, die opvallend vaak zenuwachtig om zich heen zit te kijken. Elke bocht deelt de XT plaagstoten uit naar de R6, alsof hij zeggen wil: "Ga uit m"n weg, je verpest m"n bocht". De comfortabele vering met lange veerwegen maakt dat je met speels gemak over dit soort (slechte) wegen kunt denderen. De R6 piloot is dan ook waarschijnlijk opgelucht als er een lang recht stuk opdoemt met wat beter asfalt. Hij schakelt terug, geeft gas en verdwijnt uit het zicht. Mwoahh, rechtuit kan elke idioot, daar is geen kunst aan.
Best leuk sturen
We scheuren verder en als we na zo'n 125 kilometer weer op het beginpunt zijn aangekomen moeten we concluderen dat het ook qua funfactor op het asfalt best goed zit met deze XT660R. Natuurlijk, puur zwart/wit gezien legt deze XT het aan alle fronten af tegenover een supersport (als je tenminste strakke wegen hebt). De remmen zijn minder krachtig en het vermogen schiet te kort. Maar zolang je je beperkt tot de bochtige binnendoor weggetjes is het best leuk sturen met deze all-road. Een steuntje aan de grond rijden is geen probleem. Als je je eens even lekker wilt uitleven met de XT660R, dan kan dat. En het mooiste van alles is misschien nog dat je steeds het gevoel hebt dat je alles uit de kast haalt. Veel lol bij weinig snelheid!