Test: Cagiva Xtra Raptor
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Cagiva Xtra Raptor |
new Wave |
Easy listening |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Conclusie
Dat kleine veranderingen grote gevolgen kunnen hebben, dat heeft Cagiva bewezen met deze Xtra Raptor. Een motor die nog geen slecht figuur zou slaan op de "gay parade". Niet omdat hij er zo nichterig uitziet of rijdt, maar omdat het een egocentrische motorfiets is. Een motor die graag alle aandacht naar zich toetrekt, zo van: "Kijk mij hier staan", net als veel deelnemers aan de "gay parade". En dit terwijl de verschillen niet eens zo groot zijn ten opzichte van de standaard versie. Het zijn juist die kleine details die deze motor zo"n aandachtstrekker maken. De Chinezen wisten het eeuwen geleden al te vertellen: kleren maken de man. Juist die carbon fiber details maken dat dit een motor is waar je uren naar kunt kijken.
Geen duozit
Een ander onderdeel wat voor nogal wat beroering wist te zorgen was het duozitje. Of beter gezegd, datgene waarvan iedereen dénkt dat het een duozitje is. Het artistiek vormgegeven spitsvormig leren kussentje doet vermoeden dat het hier heel Xtreem achterop zitten is, maar de waarheid is anders. De gehele carbonfiber-zit is demontabel. Hieronder zit de gewone buddyzit (identiek aan de gewone Raptor), waardoor eventuele duopassagiers met een gerust hart achterop kunnen zitten. Het verwijderen van deze kap heeft echter wel wat voeten in de aarde. Je hebt een inbussleutel én een steeksleutel nodig die, tot onze verrassing, in het gereedschapssetje uitblinken door afwezigheid. Kopers adviseren we daarom ook om tijdens het inrijden even bij de Gamma aan te wippen.
Schoonheidsfout
Bij de zijstandaard was er sprake van een schoonheidsfout. Wat precies het manco was konden we niet achterhalen, maar bij MV Agusta Nederland was men er van op de hoogte. Nog voordat ik met de motor wegreed verontschuldigde men zich al over de bediening van de zijstandaard die niet bepaald soepel ging. De zijstandaard zat niet zoals hij zou moeten zitten, iets dat duidelijk te zien was aan een beschadigde carbon uitlaatkap waar de zijstandaard tegen aan had gelopen.
Persoonlijke smaak
Ondanks dat op papier de technische verschillen ten opzichte van de standaard Raptor minimaal zijn, blijken in de praktijk de verschillen toch duidelijk merkbaar te zijn. Dankzij zijn hogere zit en lagere stuur zit je als het ware meer op het stuur, iets dat ik persoonlijk wel kan waarderen. Of dat deze Xtra Raptor zijn meerprijs van € 1.500,- ten opzichte van de V-Raptor waard is blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Voor dat geld krijg je wel een zeer Xclusieve motor met navenant Xtravagant uiterlijk.
|
||
Een motor die anders is dan je in eerste instantie zou verwachten. En dat is ook wel wat waard natuurlijk. Daarbij is deze Raptor onlangs ook nog eens 1800 euro in prijs verlaagd, euros die je bijvoorbeeld kunt besteden aan andere vering en uitlaten, waarmee je de puntjes helemaal op de i kunt zetten.