Introductie: Suzuki GSR 600
Winkelhaken
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Suzuki GSR 600 |
Winkelhaken |
Rafels |
Gaten |
Conclusie |
Technische gegevens |
Evengoed kan ik niet volkomen rouwig terugkijken op deze situatie; ik kan namelijk geen enkel punt ontdekken waarop ik er bij het rijden op de GSR last van heb gehad. Ook niet bij het betere stuurwerk; er mag op het eiland weliswaar geen recht stuk weg lang of breed genoeg zijn om de echte top van het ding uit te proberen, iets daaronder was lange tijd wel het leefgebied van het verzameld handjevol losgeslagen randdebielen, beter bekend als de collega's van de pers. Stuk voor stuk op een GSR geplant, trachtend de voorrijder bij te houden. Is er een overeenkomst tussen een verfrissend ritje op Suzuki's nieuwste en een anders verfrissend rafelpatroon wat voorheen goede motorkleding was? Maar natuurlijk; ziedaar de originele titel. Om kort te gaan: het is goed toeven op een GSR. Niks mis mee. Alleen... het is net zo goed toeven op een 600 cc naked van een ander merk. Nou is het bij een Suzuki introductie redelijk lastig ineens aan te komen zetten met een motor van andere makelij, dus dat plan zal nog even op zich moeten laten wachten; we rijden nu met het design van de blauw-witte club.
En nu ik toch over design begin…
De belangrijkste kreet waar mee gestrooid wordt is “modern art meets race technology”. Nu zou ik zo snel niet met een Picasso of een Warhol wegrijden, maar gelukkig heeft de kunstwereld vele stromingen. Persoonlijk lijkt kunst me wat hoog gegrepen, maar dat er flink nagedacht is over het uiterlijk is wel te zien. De leuke schetstekeningetjes van het ontwerp geven duidelijk aan dat er grof te werk is gegaan; we zetten wat op papier, gooien een boel tussenliggende “managers” en anderszins op een ontwerp invloed hebbenden de deur uit en gieten het ruwe ontwerp in een rijdbare mal. Resultaat: de GSR 600. Best een leuk ding.
Op het blok (een slechts licht aangepaste versie van het 2005 GSX-R blok en dus zomaar even goed voor een dikke 14000 toeren) en de wielen (verplicht rond) na staat hier een geheel nieuw ontworpen motor. De kop- lamp heeft een eigen smoel, knipperlicht- jes kom je niet gauw op een andere motor tegen, de kont is mooi in de styling meegenomen, noem maar op. Alle details op zich zijn meer dan de moeite waard. Leuk idee: de voorste knipperlich- ten zijn geïntegreerd in de tankcover; netjes en veilig; er steekt niks meer uit, hartstikke handig. Of neem het idee dat het contactslot niet meer op het stuur zit, maar ook een plekje heeft gevonden op de tank. Wat te denken van het grappige mini-mini kuipje onderaan? De achterlichten? Uitlaat? Tellers?
Bij het vrijkomen van de eerste foto"s werd links en rechts "B-king" geroepen, waar direct een klank van teleurstelling op volgde. Het is immers slechts een 600 viercilinder, in plaats de brute onwijs dikke MT-01 killer te zijn die de B King wel moet worden. Alleen...dan begrijp je iets dus niet helemaal. Niemand heeft ooit beweerd dat dit de straatversie van het B King prototype moet zijn, hij lijkt er slechts in zekere mate op. Niet zo gek als je bedenkt dat dat ontwerp toch flink in goeden aarde viel. De GSR straalt dan ook, zeker van vooraf bekeken, een- zelfde dikkige agressie uit, alhoewel duidelijk in veel mindere mate. Voor een dikke 1000 twin een teleurstelling, voor een 600cc viercilindertje helemaal geen gek idee. Maar alles bij elkaar wordt de verzameling leuk uitgedachte onderdelen toch een redelijk ingetogen geheel. Beetje jammer, want ook al beweert Suzuki dat het een geheel 'anders dan de anderen' ontworpen fiets is, behalve de frisse en net-even-andere details springt de GSR van een afstandje niet echt meer uit het rijtje.
Uhmm...kiezen maar dan. Of zo. |