Zoeken

Test: Cagiva Mito 15 Pk

Pagina 2

7 december 2004
Inhoudsopgave
Test: Cagiva Mito 15 Pk
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

La vache qui rit

Cagiva Mito 125
"La vache qui rit Light draagt bij tot een evenwichtige voeding door u te helpen het vetgehalte van een vaak te vetrijke voeding te verlagen. La vache qui rit bevat - zoals vele zuivelproducten - calcium, een onmisbare voedingsstof voor de ontwikkeling van uw gebit en uw botten. Daarbij bevat La vache qui rit een gagarandeerd vitamine A en B5 gehalte, maar is ook een natuurlijke bron van vitamine B2 en B12.

Ondersteboven
We nemen even de onderdelen onder de loep . Vooraan begint het al bij de Showa upside-down. Natuurlijk is er op veel punten moeite gedaan om de motor op zijn grote voorbeeld te laten lijken en een ondersteboven vork hoort daar bij. Erg mooi, maar je kunt je natuurlijk afvragen of het écht nodig was geweest bij zo'n licht motortje. Ach, voor het totaalgewicht zal het niet zoveel uitmaken en daarbij is het inderdaad erg fraai. Hoe goed het allemaal werkt komen we later op terug. Met het uiterlijk is helemaal niets aan de hand: het machientje ziet er gewoon bloedjemooi uit en is helemaal compleet ook. De 916-look is slechts een eerste indruk; kom je wat dichterbij dan zijn er genoeg details die helemaal 'Mito-eigen' zijn, zoals het onderste deel van de kuip (superstrak gemonteerd) en de banaanvork met daarin de zesspaaks velgen die de driespaaks van de vorige versie vervangen. Grotendeels wel herkenbaar, maar gelukkig is dit een mooie kopie van één van de meest herkenbare gezichten ooit. Het probleem met een kopie is altijd dat het héél gemakkelijk fout kan gaan en het eindresultaat nergens meer op lijkt. Bij de Mito stokte mijn pas telkens als ik de schuurdeur opendeed even om het beeld in me op te nemen.

Cagiva Mito 125
Ziet het er bekend uit?

Analoog, oude glorie?
In het kuipje is het niet anders; ook hier is weer duidelijk een bekend gezicht te zien. Niet verkeerd natuurlijk, maar juist hier is het veranderende tijdsbeeld het sterkst waar te nemen. Drie analoge klokken dus, géén digitaal klokje of display waar dan ook, en zelfs -hoe lang geleden zagen we d¡t voor het laatst?- een draaiknop voor de dagteller. Dit alles is ergens zo erg nog niet, maar wél erg is de afleesbaarheid. De klokken hebben een carbon look achtergrond meegekregen (wederom vanuit de tijd dat het mode was) en de cijfers staan zodanig op een gele achtergrond gepropt dat ze niet meer te lezen zijn. Voornamelijk tijdens schemer, als de bij daglicht donkere cijfers meer en meer verlicht worden door de binnenverlichting, is er werkelijk geen touw aan vast te knopen. Wel knap trouwens dat, ondanks dat er kennelijk ergens op het gewicht gelet moet zijn, de motor toch zo compleet is als hij is. Goed, de hendels aan het stuur kunnen dan om die reden eenvoudiger zijn gebleven dan bij andere fietsen, maar dat scheelt slechts een paar gram, en als we dan toch bezig zijn; nieuwere motoren krijgen hypercompacte tellers juist omdat dat gewicht scheelt! Een motor als deze heeft natuurlijk weinig aan een 180 brede achterband, daar heeft hij gewoon het vermogen niet voor, tevens is het simpelweg niet nodig. Het 150-bandje dat er nu op ligt is ook meteen een stuk ronder, wat weer zeer positief is voor de stuureigenschappen. Alleen... zien we daar nou echt 'Pilot Sport' staan?

Cagiva Mito 125
Vifit Optimel
Met Optimel brengt Vifit een unieke serie naturel, vanille- en vruchtenyoghurts, vruchtenkwark, yoghurtdrinks en vla. Het is de optimale combinatie van lekker en gezond, met een minimale hoeveelheid calorieën. Aan Optimel is geen suiker toegevoegd. Het bevat 0% vet, extra vitamine B en C en is rijk aan Calcium. Optimel heeft een bijzondere Yoghurtcultuur die, samen met het lekkerste fruit, zorgt voor de kenmerkende rijke en frisse smaak.

Lekker eigenwijs
De choke is een voorbeeld van hoe het ook kan. Het is een kleinigheidje misschien, maar de positie en uitvoering zijn gewoon top. Lekker eigenwijs, erg goed bedienbaar en supereenvoudig. Zo ook het opbergvakje (hoe vaak hoor je daar wat over trouwens?), daar kan met gemak een regenpak én een lunchpakket in. Let echter wel op dat je niet per ongeluk het zwaar volkoren uit het schap pakt. Doe liever een crackertje met wat groenvoer, is veel lichter en werkt net zo goed. Zakje cup-a soup is ook altijd handig, neemt geen ruimte in, is goed te eten en heeft nog steeds weinig calorieen. De choke gaat er dus wel even vol op voordat we het apparaat starten. Het mag dan nog niet al te koud zijn, het blijft een carburateurfiets en daarboven ook een tweetakt. Die extra paar toeren kan hij mooi gebruiken om netjes rond te blijven pruttelen.

Cagiva Mito 125
Zien we daar nou een Wheelie?

7679
V6 Whitening Sugarfree
Kauwgum zonder suiker met zoetstoffen. V6 White met poetsfunctie voor stralend witte tanden V6 White beschermt je tanden tegen verkleuren V6 White neutraliseert zuuraanvallen die gaatjes veroorzaken Kauw v6White na elke maaltijd of tussendoortje

Pilot Power?
De enkele schijf in het voorwiel belooft ook heel veel goeds. Nog voordat ik de motor meekreeg werden mij vele uitremacties beloofd in verband met het lage gewicht, iets waar ik dankzij de 320 mm schijf alle vertrouwen in heb. Helaas zijn de hendels op het stuur van geen kant verstelbaar. Ik heb zoiets al eerder meegemaakt op een 750 Monster en het stoort niet, integendeel, bij direct vergelijk met een S4 voelden de vaste hendels zelfs eh, "vaster" aan, maar het hendeltje op de Mito staat naar mijn smaak iets te ver naar binnen en dan wordt het lastig daar iets aan te doen. Wordt daar niet de helft van het motorgamma tegenwoordig mee uitgerust? Dat betekent dat deze band berekend is op vermogens in de regio ZX-10/GSX-R 1000. Hmm... ongetwijfeld is het een onwijs goede band, maar is 15 pk niet een beetje érg weinig vermogen? Ik vraag me af of het schoeisel ooit op temperatuur te krijgen is. Daarentegen heb je zo wel een levensduur waar je u tegen zegt! 

Cagiva Mito 125
Dáárom is de tank dus zo klein; er moet nog van alles onder. Links de olietank, rechts koelwatervoorraad. Daartussen loopt de gaskabel, kaarsrecht van stuur naar carb. Wél mooi!