Zoeken

Husqvarna SM450R

Pagina 2

4 december 2003
Inhoudsopgave
Husqvarna SM450R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Technisch vernieuwend


Husqvarna SM450RDat men bij Husqvarna met de introductie van de SM450R niet over één nacht ijs is gegaan blijkt als we de technische specificaties erop na slaan. Alleen het motorblok op zich al is compleet nieuw ontwikkeld, waarbij de fabriek 3 speerpunten voor ogen had. Het nieuwe blok moest a) compact zijn, b) betrouwbaar en daarbij c) een maximaal vermogen leveren. Om dit te realiseren werd het inwendig behoorlijk onder handen genomen. Allereerst werd de smering verbeterd door toepassing van een dubbele oliepomp. Een voor de kop en nokkenassen en een voor de krukas en versnellingsbak. De kop werd voorzien van dubbele nokkenassen, waarbij nu de kleppen rechtstreeks bediend worden (het oude klepsysteem met tuimelaars en stelschroeven verdween in de prullenbak).

Husqvarna claimt hierbij de bewegende massa met maar liefst 30% te hebben gereduceerd. Om de bewegende massa tot een minimum te beperken, werden hierbij tevens titanium kleppen toegepast. Tevens werd de krukas lichter geconstrueerd en het vliegwiel lichter gemaakt. Dit alles had tot resultaat dat het nieuwe blok meHusqvarna SM450Rer toeren kan draaien en daarbij een snellere gasrespons heeft. De cilinder is van aluminium, voorzien van een Nikasil coating. In combinatie met de gesmede zuiger (sterker en lichter) wist men de frictie te reduceren en tevens de levensduur en betrouwbaarheid te verlengen. Om trillingen “inherent aan een zware 1 cilinder “ te elimineren werd voor het eerst een balansas toegepast.

Verder werd de koppeling door toepassing van nieuwe materialen lichter gemaakt en heeft de traditionele kickstarter plaats gemaakt voor een startmotor. Een forse 41mm Mikuni flatslide carburateur, voorzien van TPS (Throttle Position Sensor) moet de motor van zijn voedsel voorzien. De ontsteking is digitaal en 3-dimensioneel, afhankelijk van toerental, stand van de gashendel en versnellingsbak. Mocht u denken dat hiermee alle vernieuwingen zijn opgesomd dan heeft u het duidelijk mis. Ook rijwieltechnisch werden de zaken grondig aangepakt. Als we de folder (4 pagina's met alleen al vernieuwingen) moggen geloven is bijna elk onderdeel vernieuwd.