Test: MV Agusta Brutale 910
2: Ingrandire di famiglia
Inhoudsopgave |
---|
Test: MV Agusta Brutale 910 |
2: Ingrandire di famiglia |
3: Tecnica eccezionale |
4: Selvaggio animale |
5: Conclusione |
6: Per discutere |
7 Dati tecnici |
Ingrandire di famiglia
Ma per cadere immediatamente con il portello in casa: il motore è brutale molto terribile. Ofwel: om maar meteen met de deur in huis te vallen: de motor is heel erg brutaal. Zoals we al zeiden, het lag in de lijn der verwachtingen dat de engineers uit Schiranna in navolging van de F4 1000 ook van de Brutale een "zware" versie op de markt zouden zetten. Maar daar waar iedereen een Brutale 1000 had verwacht, was men bij MV Agusta bang dat dát wel eens té veel van het goede zou kunnen zijn, en besloot men de cilinderinhoud te beperken tot "slechts" 909cc. De Brutale 910 is - net als bij de monsterfamilie - ogenschijnlijk identiek aan zijn kleine broer, de zevenenhalf. Enkel het logo op de tank verraadt dat het hier om een gevaarlijke variant van die zevenenhalf gaat. Zelfs aan het motorblok is uitwendig niets te zien. Nu was die zevenenhalf al het toonbeeld van compact en smal bouwen (zet de motor maar eens naast elke andere willekeurige vierinlijn en je zult verbaast zijn over het verschil) maar met de Brutale 910 hebben de engineers zichzelf overtroffen. Een kleine rekensom leert ons dat de cilinderinhoud werd vergroot met 160cc, maar waar in hemelsnaam is dat kleintje pils gebleven? Of wist men op voorhand al dat er ooit een dikke duizend zou komen en had men het ontwerp daar tien jaar geleden al in voorzien? Het nieuwe motorblok deelt - uiteraard - aardig wat componenten die we ook in de F4-1000 terug kunnen vinden, en is qua afmetingen niet breder dan de "oude" 750. De groei van 40cc per cilinder werd gerealiseerd door boring x slag aan te passen ten opzichte van die zevenenhalf. Van 73,8 x 43,8mm voor de 750 naar 76,0 x 50,1mm voor de 910. Ten opzichte van het 998cc tellend motorblok van de F4-1000 werd enkel de slag verkort van 55mm naar nu dus 50,1mm. Waarmee in theorie de motor dus meer toeren zou kunnen draaien. Toch ging men bij MV Agusta ook hier aan de veilige kant zitten, want daar waar de F4-1000 maar liefst 12.700 toeren kan draaien, houdt het feest bij de Brutale 910 op bij 12.000 rpm. Een indrukwekkende 136 Pk en een koppel van 96 Nm bij 8000 rpm weet dit compacte motorblok te produceren, wat meer dan voldoende is voor vette wheelies, maar daarover later meer.
Het is net na negenen als ik mij meld bij Bruggeman motoren te Nieuw-Vennep, waar we de Brutale 910 moeten ophalen. Het is druk in Nederland en de ochtendspits is nog in volle sterkte. Een afspraak maakt dat het schema krap is en ik dus noodgedwongen over de snelweg naar Nieuwegein moet rijden. Amper onderweg begint het benzinelampje al te branden. Met het benzineverbruik van de Brutale S nog in mijn achterhoofd leert een vlugge rekensom mij dat ik het net zou moeten kunnen redden. Maar dan wel met een rijtempo op standje economisch. Een ongeval bij het knooppunt A12-A2 maakt dat er een slordige 15 kilometer file staat en daar zal ik me met de Brutale doorheen moeten wurmen. De motor, die zo ongelofelijk compact en kort is, laat zich met speels gemak door het langzaamrijdend cq. stilstaand verkeer sturen. Je zult van goede huizen moeten komen wil je, zou je elke dag met deze motor door de file moeten rijden, niet té brutaal door het verkeer gaan slalommen. Ditmaal heb ik die goede reden. Met mijn bestemming (en een daarnaast gelegen benzinepomp) in zicht geeft de 910 de geest. Koppeling inknijpen en de motor uit laten rollen is nét voldoende om niet te hoeven duwen. Aftanken en even een paar notities in het notebook maken; Reserve-hoeveelheid: oké, tankinhoud: 19,03 liter, verbruik 1:12.
Compact
Meest opmerkelijke aan de Brutale is - na deze korte eerste kennismaking - nog wel zijn compacte bouw. Hij is zo ongelofelijk klein dat zelfs ik met mijn 1,72 mtr me groot voel op de motor. Het deed me nog het meest denken aan de SP-2, die ook zo ontzettend compact was. Dat je jezelf afvraagt waar ze in hemelsnaam dat motorblok gelaten hebben. En wat meteen bewijst hoeveel verschil een stuur uitmaakt, want daar waar bij die SP-2 dat compacte juist averechts ging werken is het bij deze MV Agusta juist ideaal. Zelfs in vergelijking met de F4-1000, die (op papier) slechts marginaal groter is, voelt deze Brutale 910 gewoon veel kleiner aan. De fraaie uitsparingen in de tank zijn zo gemaakt dat je als het ware met je benen het frame van de motor omsluit. En dat, in combinatie met het brede stuur, maakt dat je vanaf de eerste meter dat je op de motor rijdt kunt lezen en schrijven met deze MV Agusta. Niets geen gewenningsperiode, niets geen "leer eerst maar eens rijden en kom dan maar terug", maar opstappen en - op een wiel - wegwezen. Riep ik vorig jaar nog dat les één van de cursus How to make a wheelie was: "Koop een Bandit1200," in het Italiaanse handboek lezen we: "Lezione una nel allenamento come faccio il wheelie: Compri una Brutale nove dieci."