Zoeken

Kawasaki KLE 500 2005

Pagina 3

15 september 2005
Inhoudsopgave
Kawasaki KLE 500 2005
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Kikkerland mentaliteit

Wel of Niet?

Het eerste gevoel bij wegrijden is waarschijnlijk nog het beste te beschrijven als "...nèt niet", totdat je leert omgaan met deze kleine. Op de Jaros-testbank bleek de KLE om en nabij de 25KW aan het achterwiel te hebben en dat zou je nou niet echt inschatten als lekker rijden, maar de heerlijke koppelkromme gecombineerd met een lekker laag gewicht maakt dat je heel aardig uit de voeten kan met de KLE.

Nadat ik hem een paar keer kwijt had gereden op de KLE reageerde een collega-redacteur met een uiterst verbaasd "hoe doe je het?" En dat zit hem vooral in de handzaamheid. Wat je ook maar wil met de motor, het kan: je kunt hem gooien, smijten, rustig doorrijden of lekker beesten. Met óf zonder duo, want daar voel je eerlijk gezegd ook maar weinig van.

Min- of pluspunt

De remmen zijn een heikel puntje. De voorrem is gewoon niet goed genoeg, de achterrem daarentegen is superb. Wat de voorrem -vooral door de afwezigheid van een tweede stopper- laat liggen maakt de achterrem meer dan goed. De voorrem heeft het dus gewoon nét niet; de achterrem heeft het ruim voldoende. Ben je hieraan gewend is het afdoende, echter lieden die nooit de achterrem gebruiken komen per definitie in de problemen.

Zithouding

Het zadel is lekker smal voor off road, maar de duo klaagde wel en wellicht terecht, want die wordt doordat het zadel wat aan de korte kant is wel in een rare houding gedwongen. Het brede stuur maakt dat je als rijder wat verder naar achteren wilt zitten, wat natuurlijk de duoruimte niet ten goede komt. Dit alles

Lage achtersteun voor bijrijder zorgde voor pijnlijke voeten.

ga je echter pas op de lange afstand merken, op kleine stukjes valt het niet op. Nadeel voor de duo is de lage plaatsing van de duosteuntjes. Niet alleen rij je namelijk bij leuk rijden je eigen voet bij bijvoorbeeld een rotonde aan de grond, ook je duorijder is niet veilig. En waar jij er rekening mee kan houden en je voet intrekken, is een regelmatig terugkerende kreun (van pijn, laten we wel wezen) niet van de lucht bij de duo.

Bergruimte

Probeer je het zadel van de KLE te lichten dan kom je vrij snel van een koude kermis thuis. Niks het zadel los; een zijkapje kun je krijgen waarachter je het gereedschapssetje en de accu vindt, that"s it, geen bergruimte. Waarom niet: je hebt toch al een rekje? Zoals de hele motor: simple and basic. Het rekje is trouwens wel fantastisch; het omvat een paar ingebouwde slimmigheidjes waarmee eigenlijk alles wat maar te bedenken is goed vast te zetten valt.