Zoeken

Introductie Honda FMX 650

Introductie Honda FMX 650

20 maart 2005
Inhoudsopgave
Introductie Honda FMX 650
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Serieus Speelgoed

Wie kent er niet het Star Wars speelgoed: Transformers, MASK, GI Joe etcetera, etcetera. Als je het nuchter bekijkt puur speelgoed toch? Toch zijn er op deze aardkloot genoeg gekken te vinden die meer dan een schappelijke prijs neer willen leggen voor sommige “eerste-editieâ€ÃƒÆ’‚ SW-actiefiguurtjes, nog meer voor de zeldzame, de misbaksels, in perfecte staat of –het summum- nog in ongeopende verpakking. Dat is geen spielerij meer, dat is bloedserieus. Ook anders bekeken is speelgoed geen geintje meer: bekijk een willekeurig Transformerpoppetje en verbaas je hoe ingenieus, ingewikkeld en doordacht het in elkaar is gezet. Alles klopt, het poppetje kan heel soepel –en precies zoals in de tekenfilm- veranderen in wat het dan ook worden mag, en desondanks is het nog altijd gemaakt zodat kinderhanden het kunnen bedienen, zelfs zonder kapot te gaan! Het verhaal van het star Wars speelgoed gaat zelfs nog een stap verder; tijdens de productie van de allereerste film (deel vier dus) stond George Lucas vrijwillig zijn gage af om de geldschieters maar gerust te stellen en de film dus doorgang te laten vinden. Het enige wat hij ervoor terugvroeg was de opbrengst van eventuele toekomstige merchandise. De rest is geschiedenis, heden ten dage is Lucas de rijkste man in Hollywood. Met een uitgekiende marketing en een stel mensen die niet-serieuze zaken juist extreem serieus nemen op de achtergrond kan een weldoordacht concept het verkoopsucces worden dat beoogd wordt. Tijdens Honda’s ’05 presentatie op de Intermot was de hoofdterm “Veiligheidâ€ÃƒÆ’‚. Hoe Honda een groot deel van haar tijd en kennis investeert in het veiliger maken van motorrijden in het algemeen, het terugbrengen van het aantal ongelukken, noem maar op. Op meerdere niveaus zelfs, van het eenvoudig attenderen van de rijder op de gevaren tot het “tastbareâ€ÃƒÆ’‚ van ABS, voortaan leverbaar op alle modellen, van de CB500 tot de Gold Wing. Het kort daarop volgende introductiefilmpje van de FMX 650, waarin volop werd gewheelied, gedrift en anderszins baldadig gedrag werd getoond, strookte dan ook niet helemaal met Honda’s eigen filosofie naar onze mening. Of toch?

Hoezo knieaandegrond is niet SM? Jean-Michel Bayle deed het tien jaar terug al en won er de Guidon d"Or mee en wat goed genoeg voor hem is, is goed genoeg voor mij. Ik heb het bewijs, ik kan het weten.

Het antwoord op deze onvolkomendheid werd gegeven tijdens de briefing voorafgaand aan de introductie op het aangenaam zomerse Madeira: doelgroeponderzoek, daaruit conclusies trekken en daar de filosofie voor een nieuw model op afstellen. In een notendop: de vergrijzing onder motorrijders zat Honda dwars, dus er moest iets nieuws komen, speciaal voor 18-30 jarigen. Onder die groep werd een marktonderzoekje afgeschoten en de resultaten daaruit zijn allemaal samengevoegd in de nieuwe FMX.

Tekst: Vincent burger foto"s; Wout Meppelink, Honda