Ducati Panigale V4R: 221 pk, BAM!
Met de ontwikkeling van de nieuwe Panigale V4R zijn ze bij Ducati niet over een nacht ijs gegaan. De nieuwe V4 Superbike moet het mislukte avontuur met de Panigale R, die de geschiedenis in is gegaan als het enige model waarmee Ducati geen enkele wereldtitel heeft behaald, snel doen vergeten en om dát te realiseren is echt alles uit de kast gehaald.
Wat te denken van de nieuwe 998cc versie van de vorig jaar gelanceerde 1.103cc Stradale V4, die bij Ducati nu als Desmosedici Stradale R de boeken in is gegaan. De kleinere cilinderinhoud ten opzichte van de standaard V4 is verkregen door de boring te verkleinen naar nu 48,4 mm (53,5 mm voor de Panigale V4), wat heeft geresulteerd in een topvermogen van 221 pk bij 15.250 toeren per minuut.
Dat zijn 5 pk méér dan de 1.103cc V4, hoewel we daar wel bij moeten aantekenen dat het topvermogen nu 2.250 toeren hoger wordt afgegeven. En dat komt weer omdat de motor flink meer toeren maakt, de begrenzer is nu op 16.000 toeren gezet in de versnellingen 1 t/m 5 en zelfs 16.500 toeren per minuut in zesde versnelling. Dat zijn enorm indrukwekkende cijfers voor een 998cc V4, wat onder andere te danken is aan de titanium drijfstangen die per stuk 100 gram lichter zijn dan de stalen versies van de gewone V4. Ook indrukwekkend is de compressieverhouding, die op maar liefst 14:1 is gezet, een waarde die tien jaar geleden nog onhaalbaar werd gedacht.
De drijfstang is trouwens niet het enige onderdeel in het motorblok waar gewicht op is bespaard, de nieuwe krukas is volgens Ducati maar liefst 1.100 gram lichter, hoewel het niet duidelijk is of die 1.100 gram inclusief de 4 x 100 gram lichtere drijfstangen is. Maar dan nog, al zou het inclusief zijn dan is ook 700 gram besparing op de krukas alleen een enorme gewichtsbesparing die een heel positief effect heeft op de inertia.
Naast dat de Panigale V4R nu dus de sterkste atmosferisch ademende productiemotor ter wereld is, is het ook de eerste productiemotor die standaard met een aerodynamicapakket is uitgevoerd, ofwel de welbekende vleugels uit de MotoGP die door Ducati Corse in samenwerking met het Ducati Design Center zijn ontwikkeld. Het Panigale V4R Aerodynamicapakket bestaat uit een andere neus, andere kuildelen met grotere gaten voor afvoer van warme lucht en -uiteraard- de vleugels.
Nog zo'n indrukwekkend cijfer: de Panigale V4R wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 193 kilo en dat zijn er nog eens twee kilo minder dan de Panigale V4S. De verhouding tussen vermogen en gewicht is daarmee op een magische 1,14 pk per kilo gezet. En ook daarvan zou kun je stellen dat tien jaar geleden een waarde van 1 pk per kilo nog ondenkbaar was.
In een uitgebreid artikel zullen we binnenkort nog eens dieper op Ducati's nieuwste Superbike ingaan, maar we denken dat we nu al kunnen stellen dat deze Panigale V4R dit jaar dé klapper van de EICMA in Milaan is.