Zoeken

Test: Kawasaki Z900 70kW

Conclusie

19 maart 2018

Net als de grote zangers van toen is de Z900 nog altijd immens populair. Kawasaki steekt hun trots niet onder stoelen of banken als ze weer kunnen melden dat de Z de bestverkopende motor in z’n klasse is. Daar verandert ook de 70 kilowatt versie niks aan. Zou je de gewone versie er niet bij hebben, dan zou je nooit het idee hebben ook maar iets te kort te komen. Maar hoe zit het met het uiteindelijke hete hangijzer, die 35 kW? Hoe goed rijdt een motor die met niet meer dan 47 pk nog steeds 210 kilo moet aandrijven? De helft van het antwoord weten we nu wel: zo lang het op rijwielgedeelte en stuurvermogen aan komt, heb je niks te klagen. Je hebt absoluut de dikste motor in het brommerhok, Ook voor vogelspottersdat ook, zullen we maar zeggen. Alleen is het nu aan Kawasaki daar ook de beleving van op een niveau waardig van de naam Z900 te brengen.

Natuurlijk zou het niet praktisch zijn om in dezelfde groep motoren met 47 en 125 pk te laten rijden, maar wat hadden we graag toch even willen proeven. Met de 70 kilowatt versie is niks mis, daar merk je zoals gezegd zonder referentie niks bijzonders aan. Dus na de twee jaar verplicht A2 rijden heb je een prima machine. Dat de motor op geen enkel vlak geknepen aanvoelt, is te danken aan goed huiswerk van de engineers en een paar rake ingrepen om zo het verloop prachtig passend te maken, met behoud van die heldere stem, die het nog altijd uitgilt als je de hogere toeren opzoekt. De periode ervoor… wie zal het zeggen? Dat moesten we dan maar eens proberen in eigen land. Hebben wij weer een excuus om met de Z op pad te gaan.

Het is een Z900, met alles wat een Z900 ook heeft / Je kunt nu ook een dikke motor kiezen die binnen de regels valt

Voor een A2 motor is 10k nog altijd ruim veel geld / Er zijn ook lichtere motoren met 70 kW