Zoeken

Techniek: CeraCarbon inside upside down

In twee maanden tijd van idee naar werkend prototype, dat is in een notendop het verhaal van de CeraCarbon upside down voorvork, een voorvork waarvan de binnenpoot van keramisch gecoat carbon is gemaakt. Vrijdag 12 juni was de shake down test van de nieuwe voorvork op het Belgische circuit Zolder en Motorfreaks was daarvoor exclusief uitgenodigd.

Reportage: DCT, Ja of Nee?

Tijdens het Test Event in Duitsland was er van Honda uiteraard ruimschoots aandacht voor het Dual Clutch Transmission systeem. In de lineup stonden dan ook, van alle motoren leverbaar met DCT zowel de standaarduitvoering als de DCTversie klaar voor een proefrit. Ideaal om nog eens te zien, voelen en beoordelen wat nou precies het verschil is.

RFID Technologie: intelligente chip voor de motorband

Computers nemen een steeds belangrijkere rol in de ontwikkeling van een motorfiets. Bij Dunlop gaat men zelfs een stapje verder door vanaf 2014 hun racebanden voor de Moto2 van een intelligente chip te voorzien, die vitale real-time informatie aan de rijder kan verschaffen.

AMP: App technologie voor de motorfiets

Elektronica, het is anno 2013 niet meer weg te denken in de hedendaagse motortechnologie. Motormanagement, vering, tegenwoordig wordt alles door elektronica en computers aangestuurd. Bij Piaggio is men nog een stap verder gegaan, door voor de nieuwe Aprilia Caponord een speciale App voor de iPhone en Android telefoon te ontwikkelen.

Alternatieve aandrijvingen deel 2: JRS rotatiemotor

Ook zo'n hekel aan dat fileverkeer? Alsmaar stoppen, optrekken, stoppen, optrekken. Het is vervelend en het kost energie. Toch moet je verbrandingsmotor precies hetzelfde, want de zuiger gaat steeds op en neer. Volgens Hans Roelofs van JRS-systems zijn er dan ook slimmere constructies mogelijk.