Zoeken

Nader bekeken: Kawasaki 2016 ZX-10R

SBK input

12 oktober 2015
Inhoudsopgave
Nader bekeken: Kawasaki 2016 ZX-10R
Build for success
Evolutie of revolutie?
SBK input
Geavanceerde elektronica
Technische gegevens

Kawasaki 2016 ZX-10R

Naast het motorblok is ook het rijwielgedeelte van de 2016 ZX-10R compleet vernieuwd. Het frame op zich is uit zeven aluminium gietdelen samengesteld, wat de ontwerpers een grote mate van vrijheid heeft gegeven. Kawasaki claimt de wanddikte te hebben geminimaliseerd, zonder dat dit ten koste van de vereiste sterkte en stijfheid is gegaan. Doordat het frame uit slechts zeven delen bestaat zijn er ook minder lasnaden, bij aluminium altijd de zwakste schakel. Om meer gewicht op het voorwiel te krijgen is het balhoofd 7,5 mKawasaki 2016 ZX-10R Kawasaki 2016 ZX-10R
De Showa BFF voorvork en Brembo M50 Monoblocs zijn overgenomen van de SBK fiets. Het neusje moet iets ruimer zijn, maar door het ranke design valt dat amper op 
Kawasaki 2016 ZX-10R
De Showa BFF heeft een gesloten systeem voor demping en een stikstofreservoir om de druk constant te houden.
Kawasaki 2016 ZX-10R Kawasaki 2016 ZX-10R
De vorm van de tank is aangepast, voor een beter contactvlak. Van de uitlaat is de collector vergroot en de demper verkleind
m naar achteren verplaatst, terwijl ook de nieuwe achterbrug met 15,8 mm is verlengd. In het balhoofd zijn excentrische bussen aangebracht, waardoor het scharnierpunt 4 mm naar voren of achteren kan worden verplaatst. Het scharnierpunt van de achterbrug kan 2 mm omhoog of omlaag worden verplaatst. Trouwens, over gewicht gesproken: de 2016 ZX-10R wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 206 kg rijklaar – 5 kilo meer dan z’n voorganger, wat volgens Team Green volledig op conto van Euro 4 komt. Sterker: zonder Euro 4 zou het rijklaargewicht zelfs minder dan het huidige model zijn geweest.

Het nieuwe frame springt niet bepaald in het oog, maar dat kan niet van de nieuwe Showa Balance Free voorvork worden gezegd, die het afgelopen jaar op de EICMA in Milaan werd gepresenteerd. Of beter gezegd, een variant op de in Milaan getoonde vork. Volgens Kawasaki is de Balance Free voorvork is een directe afgeleide van de voorvork waarmee het team in het WK Superbike racet. Het grote verschil tussen een conventionele upside down en deze BFF (dat ditmaal niet voor beste vriend maar voor Balance Free Front staat) is de eliminatie van de cartridge, een gesloten systeem voor de demping en toepassing van een externe stikstof gevulde compressiekamer die net als de Piggyback van een achtershock de druk in de oliekamer constant houdt. In totaal is 250 gram aan onafgeveerd gewicht bespaard, wat een positief effect op de feedback van de voorvork heeft. Aan de achterkant is Showa’s nieuwste BFRC lite (Balance Free Rear Cushion) toegepast, een lichtere versie van de eerdere BFRC achtershock. Volgens Kawasaki moet dankzij de nieuwe shock het rijcomfort zijn vergroot, evenals de grip, tKawasaki 2016 ZX-10Rerwijl er tegelijkertijd gewicht is bespaard. Daarnaast is de overbrenging van het linksysteem herzien voor circuitgebruik en is het hevelsysteem boven de achtervork geplaatst.

Jonathan Rea had het tijdens de promotionele videoshoot al direct opgemerkt, ook de zithouding van de 2016 is vernieuwd. De bovenkuip is iets groter gevormd, waardoor de effectieve cdA (luchtweerstandscoëfficiënt) van de combinatie motor en rijder is verlaagd. Daarnaast wordt het ruitje nu volledig ondersteund, waardoor er een betere windbescherming en minder vibraties op hoge snelheid zijn. De luchtinlaten aan de zijkant moeten het vacuüm achter de ruit elimineren. Zelfs het voorspatbord heeft een getapt ontwerp dat moet helpen de luchtstroom richting radiateur te leiden voor betere koelprestaties, terwijl de ergonomische pasvorm van de tank is aangepast om onderarmen en de binnenkant van de benen in de bocht nog beter te ondersteunen. De gietwielen ogen misschien simpel, maar Kawasaki claimt dat ze de lichtste zijn op de markt. De ventielen zijn haaks geplaatst, wat wel zo gemakkelijk is bij het controleren en aanpassen van de bandenspanning.

Kawasaki 2016 ZX-10R