Zoeken

Nader bekeken: Kawasaki 2016 ZX-10R

Build for success

12 oktober 2015
Inhoudsopgave
Nader bekeken: Kawasaki 2016 ZX-10R
Build for success
Evolutie of revolutie?
SBK input
Geavanceerde elektronica
Technische gegevens

Kawasaki 2016 ZX-10R

“We wisten precies wat de beperking was van de huidige ZX-10R en wat er moest worden veranderd,” zo legt Tom Sykes uit als een van de vijf gasten die Kawasaki in het Teatre Nacional de Catalunya in Barcelona had uitgenodigd voor de presentatie van de 2016 ZX-10R. “In 2011 begonnen we met een erg sterk pakket en Marcel Duinker en ik stelden ons tijdens de wintertesten ten doel om ronderecords te breken. Dat lukte. Het volgende doel was om er wedstrijden mee te winnen. Het vergde wat tijd om de bandenslijtage onder de knie te krijgen, maar toen dat eenmaal lukte hadden we een winnend pakket,” aldus de 2014 wereldkampioen. De cijfers spreken voor zich: 3Kawasaki 2016 ZX-10R"Of ik die mop ken van die Noord-Ier die naar Kawasaki ging?"1 keer stond de ZX-10R op de pole position, 39 keer werd de snelste raceronde gezet en maar liefst 41 keer werd de ZX-10R als winnaar afgevlagd. Om nog maar te zwijgen van de verschillende nationale raceseries waar de ZX-10R erg succesvol is geweest.

“Met de huidige machine zijn we op problemen met inertia gestuit die met set-up niet meer konden oplossen. Ducati en Aprilia zijn dit jaar met een compleet nieuwe motor gekomen en willen we de concurrentie in de toekomst voor kunnen blijven dan moet de inertia worden verkleind,” vertelt ook Tom’s crew chief Marcel Duinker. De sleutel tot succes ligt volgens Duiker in consistentie. “In mijn MotoGP jaren met Kawasaki heb ik dat geleerd. Begrijpen wat een machine doet, de technische problemen oplossen en het maximale uit de motor halen. Op het circuit pushen we technologie tot de limiet en Kawasaki heeft deze technologie in haar productiefiets gebruikt.”

Duinker vertelt over de problemen waar Tom dit jaar tegenaan liep als gevolg van het nieuwe technische reglement. “Tom’s rijstijl is uniek. Hij remt erg laat, gaat erg vroeg op het gas en maakt de hoek zo kort mogelijk. Dat werkte afgelopen seizoenen perfect, maar met het nieuwe reglement was dat een stuk lastiger. Hij heeft zijn rijstijl op de nieuwe machine moeten aanpassen en wij hebben de nieuwe motor op Tom moeten aanpassen. We zijn weer terug op het oude niveau, maar inertia is de beperkende factor. Dat speelt de motor in alles op: acceleratie, remmen, insturen, omgooien. Echt alles.”

Kawasaki 2016 ZX-10R

Als je met een motor snel over het circuit wilt gaan, dan zal je een motor moeten hebben die gemakkelijk te rijden is - hoe meer een rijder met een motor moet vechten, hoe meer dat ten koste van de rondetijd gaat, zo weet Jonathan Rea’s crew chief en voormalig coureur Pere Riba, die de ontwikkeling van de 2011 ZX-10R vanaf het prille begin heeft meegemaakt, te vertellen. Riba was crew chief van Joan Lascorz, die tijdens een training op het circuit van Imola een dwarslaesie opliep, werkte daarna met Loris Baz en dit jaar met de kersverse wereldkampioen Jonathan Rea. “NKawasaki 2016 ZX-10R"Ahh, vely good question. Next..."auw samenwerken met de fabriek maakt het gemakkelijker om beperkingen van de motor te begrijpen. Stap voor stap leerden we de sterke, maar ook de zwakke punten van de ZX-10R. Daarom hebben we bij de 2016 ZX-10R de balans en de gewichtsverdeling een beetje veranderd. Samen met de nieuwe onderdelen is het een veel sterker pakket,” aldus Riba.

“Geloof het of niet, maar ik heb niet eens een rijbewijs,” zo vertelt Jonathan Rea die dit jaar voor het eerst met de een straatlegale 2015 ZX-10R reed tijdens de parade lap van de Isle of Man TT. “Toen ik vorig jaar voor het eerst met de racer reed tijdens de wintertest keerde ik na de eerste run met een enorme smile op m’n gezicht terug en zei tegen de jongens: ik denk dat we hiermee wel wereldkampioen kunnen worden.” SKawasaki 2016 ZX-10R"Ik had voor deze 2016 ZX-10R nog nooit met elektronica op een straatfiets gereden, maar ik heb dan ook geen rijbewijs"amen met teamgenoot Tom Sykes reed hij onlangs voor het eerst met de 2016 ZX-10R voor de promotionele video, en was erg onder de indruk van de straatlegale fiets. “Ik merkte meteen dat de zithouding veel beter is, vooral dankzij de nieuwe, ietwat ruimere neus. De Showa voorvork en Brembo remmen zijn meer als mijn racefiets.” Rea was ook enorm onder de indruk van het elektronicapakket. “Ik heb nog nooit op een straatfiets met elektronica gereden, maar ik was direct onder de indruk. Ik dacht bij mezelf: wanneer gaat ABS doorbreken op top-racing niveau? Ik had zoveel lol en probeerde aan het eind van de shoot lange rolling stoppies te doen en het leek wel alsof het onmogelijk was om de fiets van z’n à propos te krijgen. Uit oogpunt van veiligheid is dat erg goed.”

Alle ervaring die het Kawasaki fabrieksteam de afgelopen vijf jaar in het WK Superbike heeft opgedaan heeft Team Green in de ontwikkeling van de 2016 versie gestopt. “Aan het begin van het project vertelde ik het management dat we geen cosmetische features ontwikkelen,” vertelt Yoshimoto Matsuda, hoofd van het ontwikkelingsteam van de 2016 ZX-10R. Ofwel: snelle rondetijd overtroeft mooie looks. En snel moet de nieuwe ZX-10R zijn. Volgens Matsuda was een gemiddeld snelle motorrijder op Kawasaki’s eigen Autopolis testcircuit met de nieuwe ZX-10R maar liefst 2,7 seconden sneller dan met het 2011 model. Ten opzichte van de concurrent (welke bleef onvermeld) was de rijder twee seconden sneller.

Kawasaki 2016 ZX-10R