Zoeken

Verslag Mertens Racing School

Meer in de breedte

24 januari 2017

Tegenwoordig worden trainingen al veel meer in de breedte aangeboden dan enkele jaren terug. Natuurlijk waren er al sinds het begin verschillende groepen in oplopende mate van ervaring, maar inmiddels zijn er circuitdoopcursussen voor diegenen die het écht superspannend vinden,die het niveau dus aanpassen aan het niveau van de cursist en aan de andere kant de trainingen of bijna coachingsessies voor degenen die al lang hun strepen gehaald hebben, maar graag van een professionele observatie Leren van de meester: 1989 vice-wereldkampioen en 1990 24 Heurs Du Mans winnaar Stephane Mertens. gebruik willen maken om te ontdekken waar ze nog milliseconden laten liggen. In die laatste categorie kunnen we ook de tweedaagse ‘stage’ plaatsen die de Mertens School aanbiedt. In brede zin, want ook voor iets mindere circuitgoden als wijzelf is deze stage een goed alternatief, maar qua intensiteit is er voor ieder wel iets bij te leren.

Ja, we zeiden tweedaags. Dat is althans de bedoeling en de prijs is er ook op ingericht. Verwacht dus niet de goedkoopste cursus, maar wel een heel intensieve. Normaal kennen we het wel: je komt in een groepje, de instructeur doet zijn zegje en je bent weg. Dan kom je na de sessie weer bijeen, er wordt gezegd wat er is geobserveerd, wat je kunt veranderen en je hebt nog plenty tijd voor een hapje, drankje en wat geouwehoer. Niet deze keer… het theoriegedeelte is zo intensief dat we keer op keer de complete periode tussen sessies nodig hebben om alleen al de informatie tot ons te nemen, soms zelfs nog zonder persoonlijke adviezen. Hier wordt hard gewerkt.

Dat moet ook wel, want met alleen ‘je kunt hier nog wat zus en daar wat zo’ komen we er niet meer. Hier is begrip nodig. Waaróm doe je dit en niet dat? Waarom is het ene besluit verstandiger dan het ander? Waarom duurt het voor je gevoel te lang voor je een bocht hebt ‘afgerond’ en je weer gas kunt geven? Wat kun je er aan doen? Waarom is houding zo belangrijk en wat kun je dáár nog aan doen? Hoe zit het daar eigenlijk mee? Gewichtsverdeling, tegensturen, kettingeffect, het zijn allemaal zaken die een grote mate van feitelijkheid hebben. Daar kun je dus direct weinig aan dóen, maar wel mee wérken. En dat is nou juist de sleutel tot snellere rondetijden. En indirect minder inspanning, een zekerder gevoel en dus langer en meer plezier. Mocht je niks geven absoluut de allersnelste te willen zijn, dan is het nog steeds leuk als je het wat langer vol zou kunnen houden en minder moe van de motor af stapt.

Om dat allemaal uit te leggen krijgen we Wim van Achter toegewezen. In de eerste plaats omdat hij als voormalig meervoudig Belgisch kampioen weet waar hij over praat, in tweede plaats omdat hij de materie in het Nederlands kan vertellen. Anderen, waaronder Stéphane zelf, ontfermen zich over de Franstaligen. Parttime collega journalist en eveneens instructeur Wim Depraetere heeft het vandaag helemaal voor elkaar met enkele beeldschone studentes in zijn beginnersklasje.