Zoeken

Verslag Mertens Racing School

GoPro

24 januari 2017

In de middag wordt de GoPro tevoorschijn gehaald voor verdere instructie en het gaat zelfs nog verder. En dan komt het: heb je normaal gesproken na een dag wel genoeg informatie (en in dit geval dus meer dan gemiddeld), nu is het de bedoeling dat je nóg een dag bij de les blijft. Op dag twee worden nog meer trucs uit de kast gehaald. Daarom zijn de groepen ook zo klein; Komt zo'n opstaand randje van het zadel dus toch nog eens van pas!het werkt pas echt met persoonlijke aandacht. Die geeft Wim dan ook, waarmee de andere groepsleden dus eventjes tijd hebben om het geleerde toe te passen. Na enkele sessies is iedereen opnieuw aan de beurt geweest en begint het opnieuw.

“Wist je dat je met je buitenste voet je nog extra vast aan de motor kunt zetten? Sterker, dat is ook helemaal de bedoeling. Sowieso concentreer je je al op de binnenzijde, omdat dat de richting is die je uit gaat. Maar als je met je buitenste voet de hak tegen de voetsteun schuift heb je ook aan die kant nog extra contact en dus grip en dus controle. Nog een leuk feitje: kijk nog eens naar de hak van je laars. Bij veel racelaarzen loopt de rand van de hak schuin. Nooit afgevraagd waarom dat is? Als je je voet goed plaatst, sluit dat precies aan op je voetsteun. Het is dus geen toeval!”

“Het is een fabel te denken dat je van remmen direct naar accelereren kunt. Zelfs de allergrootsten doen dat niet, al hebben zij de kunst aardig geperfectioneerd. Toch is het niet alleen een feit dat het gebeurt, het is ook noodzakelijk. Een bocht bestaat eigenlijk uit vier delen: de remfase, de neutrale fase, de aanzetfase en de acceleratiefase. En daarvan zijn de middelste twee bijna het belangrijkste. Eerlijk waar, dit is het verkenningsrondjeDe neutrale fase is de periode waarin je noch remt, noch gasgeeft. Dat is het hoogtepunt van de bocht, vlak voor of op de apex. Dan heeft de motor de tijd tot rust te komen en zich te zetten, de overgang tussen de geometriewijziging en alle krachten van het remmen naar het sturen en weer uitaccelereren. Direct daarna komt het aanzetten, het moment dat je wel al een beetje gas geeft maar nog niet echt ‘gas geeft’. Als je nog te diep in een bocht ligt om rechtop te zetten en echt te knallen, als je je klaar maakt om precies dat te gaan doen. Dat kleine beetje gas is precies om de motor klaar te zetten, de achterhand van de motor op te laden, de ketting strak, de band te laten bijten. Door het kettingeffect druk je het achterwiel verder omlaag, het asfalt in. Dat genereert grip die je nodig hebt om te kunnen accelereren. Maar die grip kun je dus ook gebruiken om met meer vertrouwen alvast een hogere snelheid te houden. Pas als je weer je volgende rechte stuk hebt bereikt Frontaal oppervlak van een driemaster, maar we komen vooruitgaat de motor rechtop en het gas vol open. Dan moet je dus ook al met je gewicht naar achter zitten, voor de druk op het achterwiel. Heb je dat eenmaal door, dan kun je daar gebruik van maken en als gevolg eerder op het gas”.

Wat is de beste manier van communiceren? Oftewel, hoe weet je als rijder het best wát je wel of niet goed doet en wannéér? Als het je verteld wordt op het moment dat je het doet, op de plek waar je het doet. Dat heeft ook de Mertens School door en dus komen halverwege de gevreesde oortjes weer tevoorschijn en praat Wim je tijdens het rijden bij over je foutjes, verbeterpunten en ook wat je wel correct doet. Één op één instructie versie 2.0, dit was ook voor ons een eye opener. Zo simpel en zo effectief, dat je eigenlijk verbaasd bent waarom dit niet vaker gebeurt. Nou ja, in de praktijk zijn daar genoeg antwoorden op te Sorry jongens, maar die Superduke GT... wat een ding, wat een ding.verzinnen, maar daar gaat het niet om. Opnieuw is het tekenend voor de intensiteit van de begeleiding bij deze tweedaagse stage.

Het komt vaak voor dat de tweede dag minder druk is dan de eerste, maar dat heeft zo zijn redenen. Niet iedereen kan twee dagen achtereen beschikbaar zijn en met de theorie en oefeningen van dag één kom je al heel ver. Dag twee is meer het in de praktijk brengen van het geleerde, als dat er nog in zit. En opnieuw gaat het niet direct om het direct sneller zijn, maar wel om het in je oren knopen van alle informatie en kunnen toepassen in de juiste situatie. Snelheid zit in het begrijpen van de materie. Snap je dat en kun je er mee werken, dan komen die extra seconden ook wel.