Zoeken

Test: BMW CE 02

Niet in een hokje te plaatsen

5 april 2024
Tijdens de presentatie van de BMW CE 04 in 2022 werd er al naar gehint: de CE 04 zou binnen afzienbare tijd worden vergezeld door een model dat onder de 04 zou worden geplaatst. Nu, in 2024 is het met de CE 02 zover, maar is het direct ook een model dat in geen velden of wegen op zijn grotere broer lijkt. De CE 02 houdt het midden tussen een scooter en een motorfiets, maar is vooral helemaal anders! Wij reden de eerste kilometers met BMW’s elektrische nieuwkomer in Lissabon.

Elektrisch, er is zoals je weet geen ontkomen meer aan. De elektrische scooters vliegen je om de oren, en ook de motorfietsliefhebbers hebben inmiddels steeds meer te ‘shoppen’. Ook de grotere fabrikanten beginnen zich er nu serieus mee te bemoeien, maar dan vergeten we misschien al snel dat BMW Motorrad jaren geleden al aan een elektrificatie bezig was. De C Evolution motorscooter was zijn tijd misschien al ver vooruit, maar kreeg een paar jaar terug een waardig opvolger in de vorm van de CE 04. Deze CE 04 is een indrukwekkende verschijning, maar bovenal een scooter waarbij het aan pure prestaties niks ontbreekt. De scooter is goed ontvangen, waardoor BMW moeiteloos doorpakt met de presentatie van de CE 02. We kunnen er niet omheen dat het een opvallende nieuwkomer is, die moeilijk in een hokje te plaatsen valt. Een scooter is het dan ook niet, maar een pure motorfiets kunnen we het ook niet noemen. Met zijn futuristische uiterlijk wordt hij door de Duitse fabrikant zelf een ‘eParkourer’ genoemd. Dat zegt ons natuurlijk nog niet veel, maar dat hij anders is, dat is duidelijk. 

 

Tekst: Raymon de Kruijff
Fotografie: BMW