Zoeken

Test: Benelli productgamma

Benelli is back

30 maart 2018
Wie kent het roemruchte merk Benelli niet. Denk aan de legendarische “Sei” zescilinder en de prachtige groen-witte Tornado driecilinder. Nu is Benelli weer terug, dankzij een krachtig Chinees infuus.

Benelli is in 1911 opgericht. Het produceerde in 1919, dus bijna 100 jaar geleden, haar eerste eigen motorfiets met een 75 cc tweetaktmotor. Het merk kende in de loop der tijd een aantal hoogtepunten, zoals het wereldkampioenschap 250 cc in 1950 en de prachtige zescilinder Benelli Sei van 1972. Maar zoals bij zoveel merken volgden daarna een paar moeilijke decennia. In 2005 werd Benelli overgenomen door de Chinese Qianjiang groep, een fabrikant met 14.000 werknemers, die 12 miljoen voertuigen per jaar produceren. Benelli had wel wat prototypes op de rails staan, maar kreeg geen toestemming die te produceren. De koers werd geheel omgegooid. Er werden in Pesaro nieuwe modellen ontwikkeld, op basis van motorblokken van de QJ-groep. Dus geen spraakmakende driecilinder imagebuilders, waar je er zo weinig van verkoopt dat je de productie-en ontwikkelingskosten er nooit meer uithaalt, maar lichte modellen, waar je er overal ter wereld tienduizenden van kunt verkopen. Ook in China, want de Chinezen kopen liever Italiaanse kwaliteitsfietsen dan Chinese rommel. En dat geldt voor Europa eigenlijk net zo goed. En ook bij ons verschuift de markt van kanonnen, waarmee je supersnel je rijbewijs kwijtgeraakt, naar betaalbare motoren, die je naast je huis, je auto en je studerende kinderen kunt betalen.

Tekst: Peter Aansorgh
Fotografie: Benelli