Zoeken

Test: Benelli productgamma

BN302

30 maart 2018

Benelli heeft ook nog twee 125cc-machines in het gamma. Een Tornado T125, die wel wat weg heeft van een Honda Monkey, en een BN125, een wat sportief ogende naked. Die waren niet bij de testrit aanwezig, wel aanwezig was de BN302, een leuke, sportief ogende naked bike, aangedreven door dezelfde 300cc paralleltwin als de 302R. Het rijwielgedeelte oogt echter veel moderner, met een knalrood vakwerkframe en een zijwaarts geplaatste monoschokdemper met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Ook hier weer vierzuigerremklauw en ABS en 17 inch wielen, zij het met bredere banden: Eeeh... wat dachten ze, 'als Kawa de ER-6 niet meer voert, doen wij het wel?'de 302R heeft een 110/70 - 17 voor, de BN302 een 120/70 – 17. Achter heft de R een 150/60 - 17 band op de lichtmetalen velg, bij de BN is dat een 160/60 – 17. De BN302 is een hele leuke machine, die voor € 5499 bij de nog op poten te zetten dealerorganisatie zal staan.

Smijt

Het zal je niet verbazen dat de BN302 heel ander stuurt dan de 302R. Niet alleen omdat het frame compleet anders is, maar ook omdat je er natuurlijk heel anders op zit de BN heeft een hoger buizen stuur, waardoor je veel rechter op zit. De zithoogte is 10 mm hoger, verder is het zadel wat smaller, terwijl het iets naar voren af loopt. Dat vind ik op zich wat minder comfortabel. Maar het maakt de motor wel bijzonder handelbaar. Het is een gooi-en-smijt-fiets. Hij draait heel gemakkelijk af wanneer een haarspeld instuurt. Hij is wel een fractie minder gemakkelijk aan de binnenkant van een bocht te houden dan de 302R, wat dan waarschijnlijk weer komt door de bandcontour van de bredere banden. Neemt niet weg, dat het wel gewoon ontzettend leuk rijden is met deze machine, ook weer omdat je er aan de ene kant heel relaxed mee kunt rijden, terwijl je het pure motorrijden beleeft wanneer je hard wil gaan. Het is net als bij de 302 er een kwestie van alles uit het blok halen dat erin zit, veel schakelen om de motor zo veel mogelijk hoog in de toeren te houden. En dat alles bij een donkerbruine roffel, die een 1000 cc twin niet zou misstaan…