Zoeken

Kijkje in de keuken van Louis Hamburg

Custom projecten

26 februari 2018

Niet alleen de eigen lijn motorkleding wordt dus uitvoerig getest voordat het op de markt wordt gebracht, dat geldt ook voor de accessoires die in eigen huis worden ontwikkeld. Naast een eigen kledinglijn heeft Louis namelijk ook nog een eigen lijn van accessoires. De eigen werkplaats staat dan ook vol met motoren die voor testdoeleinden worden gebruikt. “
Martin's grote passie: de Louis Custom build projecten

Dat geloof je toch niet, dat dit van oorsprong een VFR1200 is geweest? We durven het bijna niet te vragen, maar ehm...
De Africa Twin was afgelopen jaren een populair model en dus hebben we er een gekocht om alle accessoires op uit te testen,” vertelt chef werkplaats Martin Struckman. Naast de Africa Twin staat een oude Soes die erbij staat alsof ‘ie half is gesloopt. “Die motor gebruiken we om alle elektronica op uit te testen. Hij ziet er zo inderdaad niet uit, maar het is zo gemaakt dat we snel dingen kunnen aansluiten.” Pas als onderdelen de eigen testprocedure hebben doorstaan worden ze opgenomen in de catalogus, anders is het terug naar de eigen ontwikkelafdeling of toeleverancier.

Naast de motoren die voor testdoeleinden worden gebruikt ontdekken we een aantal eigenbouw projecten, waarvan een aantal fietsen uit de hand van Martin zelf. “We doen per jaar één groot project, om mee naar shows en events als bijvoorbeeld Wheels & Waves of Glemseck 101 te gaan.” De tot een extreme café racer omgebouwde VRF1200 is daar een fantastisch voorbeeld van. Het is dat Martin me zegt dat die VFR als donormotor is gebruikt, aan de fiets verder is dat totaal niet meer te zien. Buiten motorblok en achterbrug is alles zelf ontwikkeld, tot het minieme buizenframe en de tank/zit combinatie toe. Waanzinnig vet, dit is heel andere koek dan de rijdende vitrines waar de
Het team dat in 2017 de Suzuki GZ125 onderhanden nam

Links het eindresultaat, rechts het origineel. En dat voor nog geen 2.017 euro, incl. fiets
concurrenten zich vaak tot beperken. Niet dat dat soort projecten bij Louis niet wordt gedaan, maar de grote passie van Martin zijn toch de eigenbouw specials.

De übervette VRF Café wordt geflankeerd door twee Customs met een wel heel erg bijzonder verhaal. “Elk jaar kunnen de studenten van de Louis Academie inschrijven op een eigenbouwproject. Er wordt een oproep geplaatst met een foto van de motor die moet worden verbouwd, het is aan de studenten om ons een plan te presenteren wat ze met de motor willen doen, binnen een beperkt budget en gebruikmakend van accessoires uit de Louis catalogus,” legt Martin uit. “Uit de aanmeldingen selecteren wij dan zeven leerlingen die vijf dagen de tijd krijgen voor het project. Voor de Suzuki GZ125 van afgelopen jaar was het budget 2.017 euro, voor de Yamaha XV125 moest het team het in 2016 met 2016 euro doen. Let wel, dat bedrag was wel inclusief de prijs die wij voor de motor hadden betaald.” Voor het team van afgelopen jaar was budget geen probleem. De uit 1998 stammende donorfiets was nog in goede staat en daarnaast werden de dikke banden door Bridgestone gesponsord,
Het studentenproject van 2016: een Yamaha XV125 die vier jaar lang in een hoekje had staan wegroesten

waardoor het team aan het eind van de rit er nog geld over had.

Het 2016 team had voor een grotere uitdaging gestaan: de Yamaha XV125 was vier jaar lang ergens in een schuur weggeroest en moest naast toonbaar ook rijdbaar worden gemaakt. En dus werd door het team onder het toeziend oog van Martin de tank en carburateur gereinigd, poreuze rubbers vervangen, kleppen gesteld, olie gewisseld, roest verwijderd, geschuurd en gespoten. Extra werk bovenop het ombouwproject, waarvoor alles bij elkaar nog €1.616 beschikbaar was – het aanschafbedrag van de XV125 was €400 geweest. Het eindresultaat is in mijn ogen beter geslaagd dan het 2017 Suzuki project, aan de XV125 is totaal niet meer te zien dat dit van oorsprong een chopper is geweest. De vindingrijkheid van het team laat het stuur prachtig zien: iemand kwam op het idee het originele stuur om te draaien, waardoor de XV in een klap van chopper naar caféracer werd getransformeerd.

Aan het eind van de indrukwekkende rondleiding komt Linda nog met een leuke verrassing. “We hadden gisteravond echt medeleven met jou toen je vertelde dat je met de motor door dat pokkenweer hiernaartoe was gereden en als een half verzopen kater in het hotel was gearriveerd Nee, echt waar. Ik zweer het je, het was echt pokkenweer vanuit Hamburg naar huisomdat je kleding allesbehalve waterdicht was. We hebben een nieuwe outfit voor je uitgezocht waarin je zometeen naar huis kunt gaan. Dan kun je meteen aan den lijve ervaren of onze producten werkelijk zo goed zijn als wij zeggen, maar ik weet zeker dat je terugreis aanzienlijk prettiger zal zijn.”

Met een "nou, dan hoop ik dat het weer nu nét zo slecht is als gisteren" wordt de terugreis naar huis weer aanvaard. Als na dik zes uur rijden door extreme regen, wind en vrieskou ik droog en zonder koude vingers of voeten thuis arriveer kan ik niet anders dan concluderen dat de R&D kledingafdeling van Louis goed werk heeft verricht, lees hier anders hier onze bevindingen van de Vanucci HiRider III Outfit anders nog maar. Het motto van Louis is “Motorrad im Harzen” en daarmee slaan ze de spijker precies op z'n kop.