Zoeken

Kijkje in de keuken van Louis Hamburg

80 jaar historie

26 februari 2018

 

“Weet je dat wij meer dan 35.000 artikelen op voorraad hebben liggen,” begint Louis’ PR medewerkster Linda Schaefer de rondleiding door het imposante bedrijfscomplex, dat uit flink wat magazijngebouwen bestaat met in totaal meer dan 50.000 m2 vloeroppervlak. “ Vanuit ons centrale magazijn, Zoals zoveel verhalen in de motorbranche begint ook het verhaal van Louis in de racerij. Detlev (9) op z'n BMW R51 voor de start van de race "Rund um Schotten" in 1938waar we zo meteen naar toe gaan, worden dagelijks meer dan 6.500 pakketten naar onze dealers en klanten gestuurd. Om je een beeld te geven, dat zijn bijna 450 europallets vol goederen die hier elke dag de deur uitgaan. Om dat te realiseren hebben we veel in logistiek geïnvesteerd. Om je een idee te geven: vroeger liepen de mensen in het magazijn die de bestellingen verwerken 20 kilometer per dag, door betere interne logistiek is dat met 80% teruggebracht." Het zijn indrukwekkende cijfers voor een bedrijf dat 80 jaar geleden in Hamburg werd opgericht.

Het verhaal van Louis begint in de periode na de grote depressie, als kleine motorrijders betaalbaar worden voor de arbeidersklasse en motorfietsen en scooters hun eerste boost kennen. Het is de tijd waarin motorliefhebber Detlev Louis in Hamburg opgroeit. Op 18-jarige leeftijd bezat Detlev al een 500cc BMW R51 en maakte zijn debuut als coureur, wanneer hij Walter Lohmann ontmoet die in 1938 een motorzaak in Hamburg begint. De twee delen de liefde voor motoren
Het avontuur begon in 1938 met de opening van Lohman & Louis, een kleine motorzaak aan de Hamburger Rosenstraße

In 1946 kreeg Detlev de zeggenschap over het bedrijf en werd de naam veranderd in Detlev Louis GmbH. In 1955  verhuisde Detlev Louis naar de Grindenallee 53 in Hamburg

Detlev Louis store aan de Rentzelstraße ergens in de jaren '60 van de vorige eeuw

In 1969 wordt Louis Kawasaki importeur en beleeft daardoor in 1972 de wereldprimeur van de 900 Z1

Met de verkoop van motoren groeit ook de vraag naar kleding en toebehoren. Detlev Louis volgt de trend en begint met import vanuit de hele wereld
en zijn beide heilig overtuigd van de heldere toekomst voor tweewielers.

Na de tweede wereldoorlog besluiten Lohmann en Louis samen een nieuwe motorzaak te beginnen onder de naam Lohmann & Louis. Niet veel later gaat Lohmann met pensioen, op 14 oktober 1946 krijgt Detlev Louis de zeggenschap over het bedrijf en wordt de naam van de onderneming in het huidige Detlev Louis GmbH veranderd. Louis handelt in scooters en motorfietsen van AJS, Heinkel en Adler en heeft naast verkoop ook een kleine werkplaats. In 1960 verhuist Louis naar een nieuwbouw in de buurt van de Hamburger Fernsehturm en is daarmee in een klap Duitslands grootste motorzaak. Zes jaar later verschijnt de eerste – 24 pagina’s in A5 formaat dikke – catalogus met daarin motorkleding (uiteraard leder) en toebehoren. Daarnaast wordt het aanbod van motoren met de merken BSA, BMW, Matchless en Honda uitgebreid. Van 1969 tot 1975 is Louis bovendien de algemene importeur van Kawasaki voor Duitsland en heeft daarmee de eer de 900 Z1 op de 1972 IFMA motorshow in Keulen aan de wereld te tonen.

1972 is ook het jaar dat de postordercatalogus naar A4 formaat wordt uitgebreid en voor het eerst een kleurencover heeft. In de 70’er jaren is Louis Duitslands grootste motordealer, alleen al in Hamburg worden jaarlijks meer dan 4.000 motoren verkocht. In de jaren ’70 en ’80 neemt Louis de import van de Italiaanse merken Laverda en Malaguti voor z’n rekening. Motorrijden begint meer en meer divers te worden. Eigenbouw motoren zijn enorm populair, waardoor de accessoire-industrie een enorme vlucht neemt om aan de vraag te blijven voldoen, vooral in Japan en Taiwan. Detlev Louis volgt de trend en begint met de import van kleding en motoraccessoires uit het verre Oosten.

Ongekende groei

In de jaren ’80 lijkt niets de groeiende populariteit van motorrijden te kunnen stoppen. In Duitsland staan in 1984 ongeveer 1,5 miljoen motoren geregistreerd en blijft op dat niveau tot het begin van de jaren ’90. In 1980 doet Stephan Louis, zoon van Detlev, zijn intrede in het bedrijf als bedrijfsleider, drie jaar nadat het bedrijf naar een andere – grotere – locatie is verhuisd. Om er zeker van te zijn altijd in de nabijheid van motorrijders te zijn besluit Louis een netwerk van retailers te openen door het hele land, in 1981 is het eerste filiaal buiten Hamburg in Hannover een feit. Daarna gaat het snel, tegen 1989 heeft Louis al 18 winkels geopend en worden dagelijks vanuit het centrale magazijn meer dan 400 pakketten verstuurd.

Als na de val van de muur het aantal geregistreerde motoren in Duitsland naar meer dan 3 miljoen is gegroeid verhuist Louis naar een compleet nieuw logistiek centrum in Hamburg-Allermöhe in de winter van 1991/1992 – Europa’s meest moderne logistieke centrum voor motoraccessoires en kleding. In 1998 is levering dezelfde dag naar winkels en postorder klanten standaard voor Louis, een benchmark voor de sector.

De groei van accessoires en kleding neemt zo’n ongekende vlucht dat Louis in 1996 besluit de verkoop en import van motoren te staken. In datzelfde jaar doet de catalogus als interactieve cd-rom voor het eerst zijn intrede en wordt Louis marktleider op het vlak van motor accessoires. Een positie die de grootgrutter tot op de dag van vandaag nog steeds in handen heeft. 1997 wordt ook de Louis Online Shop gelanceerd, die onmiddellijk de meest bezochte en populaire motorwebsite in Duitsland is. Veiligheid, beschikbaarheid en snelle levering zijn de sleutelwoorden die de online shop van de concurrentie onderscheidt.
De Louis catalogus door de jaren heen
Tegen het eind van de vorige eeuw heeft Detlev Louis GmbH 47 shops in Duitsland.

Het nieuwe millennium biedt nieuwe kansen dankzij het verenigd Europa en de komst van de Euro, waardoor ook buiten de landsgrenzen kan worden uitgebreid. In zes jaar tijd weet Louis haar omzet te verdubbelen, het overgrote deel van de bestellingen – zo’n 80% - gaan via de Online Shop en een groeiend aantal klanten komt uit Europese buurlanden. In 2006 is Louis al marktleider in Oostenrijk met 8 stores, niet in de laatste plaats dankzij het advies dat aan klanten wordt gegeven. Sinds 2002 wordt alle personeel in de eigen academie opgeleid.

Aan de enorme expansie van het bedrijf komt maar geen eind. Alleen al in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland omvat Louis 80 filialen met in totaal meer dan 70.000 m2 verkoopvloeroppervlak, meer dan 1.700 medewerkers, meer dan 240 miljoen euro omzet en een centraal magazijn met meer dan 50.000 m2 magazijnvloeroppervlak. Na een succesvolle lancering van een Engelstalige webshop in 2010 verschijnt een Franse versie in 2014 en wordt in 2017 zelfs een Nederlandstalige versie gelanceerd. Naast de drie Duitstalige landen is Louis ook in Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en recent ook de Benelux actief.