Zoeken

Zero DSR/X to Saint Tropez: de trip

Epiloog

26 oktober 2023

Motorfreaks trouwe lezers zullen wel weten dat wij niet vies zijn van een pittige uitdaging. Dingen doen waarvan anderen zeggen dat het niet kan. Hoe extremer, hoe liever. Zo is ondergetekende met een Versys X-300 in drie dagen tijd vanuit Lloret de Mar en met een Africa Twin Adventure Sports in vier dagen tijd vanuit Marbella naar Nederland gegaan, terwijl Vincent ooit met een Ninja H2 SX hartje winter Ja, het is enorm pionieren, maar daardoor wel een écht avontuurde vrieskou in de Pyreneeën heeft getrotseerd tijdens een trip van Estoril naar huis, en fotograaf Jacco met twee vrienden eveneens hartje winter in één ruk op en neer naar Saint-Tropez is gegaan.

Met name die laatste trip zette ons aan het denken, wat als we dat eens met een elektrische motor zouden doen? Twee jaar geleden waren we met een Zero SR/S onze eerste elektrische uitdaging aangegaan in vorm van een 5-daagse trip naar Verdun, wat ons had geleerd dat een lang weekend weg met een elektrische motor echt prima is te doen, op en neer naar Saint-Tropez zou daar in alle opzichten de ultieme versie van zijn. Zou het überhaupt lukken, of is dat elektrisch nog een brug te ver.

Het idee ontstond om de heenweg via de mooiste kronkelroutes helemaal binnendoor te doen en de terugweg via de snelste manier over de snelweg. Dat zou ons een goed beeld geven van het netwerk van laadpalen in landelijke gebieden én het rijden van lange afstanden op de snelweg. 

In totaal hebben we in zes dagen tijd bijna drieduizend kilometer afgelegd volgens de tripmeter van de Zero DSR/X, die een afwijking bleek te hebben van iets meer dan 6% ten opzichte van de log in de TomTom, wat ongeveer gelijk lag aan het verschil in snelheid tussen die van de DSR/X en de TomTom. Op de totale trip bedroeg het verschil 177 kilometer, wat betekent dat de actieradius in werkelijkheid dus strikt genomen 6% kleiner is. De theoretische actieradius lag bij ons tussen de 150 en 220 kilometer, met enkele uitschieters van 250, 300, 450 en zelfs 1.333 kilometer, maar in de praktijk stonden we met 150 kilometer wel aan de lader. Van alle laadsessies overdag stonden we gemiddeld elke 125 kilometer aan de paal en duurde het laden gemiddeld drie kwartier.

Nu moeten we daar wel een kleine kanttekening bij plaatsen. Wij reden met de optionele driedelige kofferset die een negatief effect heeft op het verbruik van ongeveer 10%, wat in ons geval de DSR/X een theoretische radius van tussen de 165 en 240 kilometer en een trip-afstand van 165 kilometer zou hebben gegeven.  

 

Wat rijden betreft waren we zeer in onze nopjes met de DSR/X, een echte Grand-Tourist die lange afstanden en rijden in de bergen op het lijf geschreven is (in een uitgebreide nog te publiceren test zal daar diep op in worden gegaan), en ook het laden op zich hebben we niet als een probleem ervaren. Op de laatste nachtelijke sessies na hebben we telkens het nuttige met het aangename We zouden het een volgende keer meteen wéér doengecombineerd en de tijd benut met aantekeningen maken, een hapje eten of de omgeving verkennen, waardoor we het laden niet als doelloze tijd hebben ervaren.

Ook is het aantal laadpalen ons alleszins meegevallen, zelfs in de uitgestrekte buitengebieden, dat het desondanks af en toe een enorme uitdaging is geweest komt niet door de 'paaldichtheid', maar doordat palen pasjes niet accepteerden, dat wel deden maar om onduidelijke reden het laadproces niet opstarten (of meteen afbraken) of simpelweg stuk zijn. Dat laatste overkwam ons in totaal 5 keer. Uniformiteit in laadpalen zou een enorme verbetering zijn, maar van uniformiteit hebben ze in Frankrijk nog nooit gehoord. In plaats daarvan heeft elke stad z'n eigen systeem en dat heeft tot gevolg dat als één paal je pasjes niet accepteert, je overal bot vangt en dus een serieus probleem hebt.

Nu moet dit binnen 5 jaar verleden tijd zijn, in Brussel is bepaald dat binnen die tijd betalen via een betaalpas (debet en credit) mogelijk moet zijn. Ook moet je meteen kunnen zien wat de kosten voor het laden zijn, nu is dat telkens maar afwachten of opzoeken in de app. Wij hebben uiteindelijk (buiten de gratis sessies) Alleen is dan de vraag, wat wordt bij de volgende ons doel? Iemand een idee, stuur een mail naar redactie @ motorfreaks.nlalle laadsessies met de Plugsurfing laadpas gedaan, waarvoor we bij de meeste palen € 0,55 / kWh betaalden. Tweemaal kwam er een bedrag van € 6,00 bovenop voor 120 minuten laadpaalkleven à € 0,05 per minuut. In totaal heeft de trip ons € 144,93 aan laadstroom gekost, ofwel € 0,05 / km. Op benzine zou dat het dubbele zijn geweest. 

Voor het vinden van een laadpaal hebben we in eerste instantie de plugsurfing app en de TomTom gebruikt, maar die hadden beide het nadeel dat je niet kunt zien welke passen wel en niet worden geaccepteerd. Nadat we de tip kregen om in Google Maps op "EV charger" te zoeken is dat onze belangrijkste bron geweest, omdat die wel aangeeft welke passen worden geaccepteerd. Wel is het ons meer dan eens overkomen dat laadpalen ofwel niet bestonden, ofwel op een andere locatie, maar datzelfde is ons ook al meer dan eens overkomen met tankstations.