Zoeken

Test: Yamaha MT-09

Normale Naked

27 februari 2024

De MT-09 heeft merkbaar meer gewicht op het voorwiel, waardoor de voorkant rustiger is en je veel beter aanvoelt wat zich tussen het asfalt en de banden afspeelt. Als gevolg van de stevigere afstelling van de voorvork gaat het sturen beduidend preciezer en is tegelijkertijd de stabiliteit in de bochten vergroot. Nu is er geen voordeel zonder nadeel en dat zou ook hier van toepassing zijn geweest, ware het niet dat Yamaha daar iets op heeft bedacht. Stuggere vering gaat namelijk
Het blijft controversieel, dat uiterlijk. Eindelijk een fatsoenlijk TFT

Nog vrolijker wordt je van de schakelaars aan het stuur. Eindelijk verlost van die lompe knoppen

Roosters voor een beter aanzuiggeluid. Blok blijft fantastisch

De zit is wel een stuk krapper geworden. Brembo radiale pomp voor beter gevoel, ondanks geen 'bite'
ten koste van de wendbaarheid, maar dat heeft Yamaha geminimaliseerd door de MT-09, die trouwens met een rijklaargewicht van 193 kilo nog steeds erg licht is, een iets steilere balhoofdhoek te geven. Het iets zwaardere sturen valt echter heel erg goed mee te leven, want de betere feedback en het stabielere bochtenwerk zijn de grootste winst. De strakkere afstelling van de voorvork betaalt zich ook uit bij het aanremmen van scherpe bochten en haarspeldbochten: de twee 298 mm schijven zijn aangenaam gemakkelijk te doseren en zeer effectief ondanks het gebrek aan 'bite', waardoor de fantastische prestaties van de driecilinder te allen tijde onder controle blijven.

Hiermee zijn we aangekomen bij de driecilinder rijervaring, die alle journalisten een aangename glimlach op het gezicht tovert. Bijna vanaf stationair toerental duwt, draait en drukt de motor waar en hoe hij maar kan. Een dip in het koppel bij acceleratie vanuit de toerenkelder? Nee. Brutaal uitmelken tot aan de begrenzer aan de andere kant van de schaal? Ja, graag! Het voelt alsof er geen gebied is waar de krachtige motor geen indruk maakt met zijn indrukwekkende prestaties. Er is een ongelooflijk goed gevoel voor het koppel, de acceleratie boven 4000 tpm is enorm, wat samen met de relatief korte overbrengingsverhouding zorgt voor een enorm acceleratiepotentieel. Als je niet beter zou weten, zou je hem aanzienlijk meer dan de beloofde 119 pk toeschrijven. Om deze nog soepeler bij het achterwiel te krijgen, hebben de ontwikkelaars de geavanceerde Blipper van de Tracer 9 GT+ geïmplanteerd, waarmee naadloos schakelen zelfs bij gemiddelde toerentallen mogelijk is.

Over gebruiksgemak gesproken, hier lagen de grootste zwakke punten van de oude MT-09 en omdat Yamaha de klachten van klanten niet langer kon aanhoren, besloten ze een radicale verandering door te voeren. Hiermee doelen we niet op het nieuwe 5-inch TFT-kleurendisplay, dat met een duidelijke indeling, grotere en gevarieerdere displays aanzienlijk beter afleesbaar is. Ook het feit dat hiermee de drie vaste rijmodi Sport, Street, Rain en twee volledig aanpasbare visueel kunnen worden bediend, 200.000 units wereldwijd sinds 2013. Op naar de volgende 200.000is slechts een prettige ontwikkeling, evenals de integratie van de smartphone met de (gratis) Garmin-navigatie-app. Wie ook de MyRide-app van Yamaha heeft geïnstalleerd, kan de instellingen zelfs op afstand aanpassen of aanvullende rijinformatie ophalen. 

Nee, de grootste verbetering op het gebied van gebruiksgemak bevindt zich links op het stuur, waar Yamaha de vreselijk onhandige armatuur eindelijk bij het grof vuil heeft gezet en een nieuw bedieningsconcept heeft geïntroduceerd: een vierweg joystick met een homeknop vervangt het ongelukkige druk-draaiwiel, terwijl aan de rechterkant van het stuur nu een speciale knop is voorzien om van rijmodus te switchen. Inderdaad, precies zoals BMW dat al sinds jaar en dag doet. Yamaha's ergonomische vossenstreken gaan nog verder: voor de bediening van de knipperlichten is nu een asymmetrische tuimelschakelaar verantwoordelijk, die goed voelbaar is en wanneer je ‘m met lichte druk bedient slechts driemaal knippert, wat verdomd handig is wanneer je van rijstrook wisselt of in gaat halen. Daarnaast is Yamaha voor een soort van auto-canceling gegaan, zodra de schakelaar volledig wordt ingedrukt blijft de richtingaanwijzer knipperen tot er 15 seconden verstreken zijn en de motor meer dan 150 meter heeft afgelegd.