Zoeken

Test: Honda CBR600RR

De allemansvriend is terug

12 maart 2024
Als gevolg van de sterk teruggelopen verkoopcijfers van het Supersport segment en de strenge emissie-eisen van Euro 4 verdween Honda’s CBR600RR in Europa van het toneel, maar op de EICMA vorig jaar bleek het afscheid slechts van tijdelijke aard te zijn geweest. Op een kletsnat Portimão liet de 2024 CBR600RR zien nog steeds die allemansvriend te zijn die een regenbuitje niet schuwt.

Als er één supersport motor is die geen uitvoerige introductie nodig heeft, dan is dit ongetwijfeld Honda’s CBR600RR. Je moet als motorliefhebber zo ongeveer onder een steen hebben geleefd indien je de indrukwekkende en felbegeerde (race)historie van deze motor niet kent! Met palmares om meer dan trots op te zijn, sinds de introductie in 2003 is het één van de best verkochte Welkom terug CBR600RR, we hebben je gemistsupersport motoren en werd er met deze motor onafgebroken tot 2008 het prestigieuze FIM World Supersport wereldkampioenschap gewonnen, waar in 2010 en 2014 (door Michael vd Mark) nog eens twee wereldtitels aan toe werden gevoegd. En ere die ere toekomt, want al deze titels werden behaald door het Nederlandse in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing team! 

Daarnaast was Honda met het CBR600RR motorblok ook vanaf 2010 de eerste en enige motortoeleverancier voor de Moto2, en dit voor een periode van 8 seizoenen. Tot veler spijt verdween Honda's supersporticoon helaas begin 2017 uit de Europese showrooms, enerzijds door een veranderende trend van Supersport machines naar Naked en Adventure modellen en anderzijds de alsmaar strenger wordende milieu- en emissie-eisen. 

Gelukkig is de middelzware sportcategorie aan een ware opleving begonnen en na een eerste succesvolle herintroductie in het verre Oosten heeft Honda, tot onze grote blijdschap, besloten om ook weer terug te keren naar Europa met hun nieuwe 2024 CBR600RR.  Motorfreaks was er als eerste bij om alle 120 galopperende paarden die bij 14.250 tpm uit de 599cc vier-in-lijn motor vrijkomen op het in de Algarve gelegen Portimão circuit te beteugelen, waar Pluvius niet in staat bleek het feest te verstoren. 

 

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Honda