Zoeken

Vergelijk: Piaggio MP3 vs Peugeot Metropolis

Vergelijkbaar

11 april 2017

De zit op de MP3 is vergelijkbaar met de Metropolis. De buddy is lekker lang en geeft veel zitruimte, hij is goed gepolsterd en goed gevormd en er is een zee aan beenruimte. Er is ook beduidend meer ruimte voor de voeten, omdat de treeplanken verder doorlopen. Verder zit het stuur goed binnen bereik en is het in hoogte verstelbare, smoke-kleurige windscherm lekker hoog en breed. Scheelt je elke dag veel tijd en stress, 't is goedkoper én zuiniger. Wat let je?Het staat iets van de kuip af. Zo kan er lucht onderdoor stromen en ontstaat er geen vacuüm achter de ruit. Zo ontstaat er in theorie geen turbulentie. Theorie en praktijk zijn echter niet altijd met elkaar in overeenstemming, zodat de MP3 een vergelijkbaar turbulentiegeluid produceert. Oordoppen in dus, als je de snelweg op gaat.

Euro 4

Zowel Piaggio als Peugeot hebben hun krachtbron moeten aanpassen aan de nieuwe Euro 4 normen. Daarbij is de motorkarakteristiek van de Peugeot 400i "Low Friction Efficiency"- krachtbron licht gewijzigd. De eencilindermotor levert nog steeds 38 Nm bij 5250 tpm, maar heeft met een maximum vermogen van 27 kW (37,2 pk) @ 7000 tpm net 1,4 kW aan topvermogen gewonnen en dat is zeker niet verkeerd. Het 399cc-blok kenmerkt zich in elk geval door een zeer levendig karakter. Bij het optrekken maakt de automatische centrifugaalkoppeling soepel verbinding. Daarna spurt de Metropolis er met een zeer kwieke acceleratie vandoor. Hij zit in een mum van tijd op Bovendien heb je nu voor 't eerst ook écht de keus80 km/uur Zelfs op de snelweg voelt de Metropolis vlot, hij zit vrij snel op een kruissnelheid van 120 en haalt zelfs een top van 142 km/uur. Daarbij is hij ook best zuinig met brandstof: 1 op 22 is zonder meer haalbaar en dat betekent dat je zo'n 220 km kunt rijden voordat de reserve-aanduiding in het dashboard gaat knipperen. Dan heb je dus nog 3,5 van de 13,5 liter over.

Tractiecontrole en ABS

De Metropolis voelt lekker sportief. Hij is vlot en reageert bij het uitkomen van de bocht of bij een inhaalpoging direct en zeer controleerbaar op het gas. Best prettig is daarbij dat Peugeot met de ontwikkeling van het nieuwe ABS-systeem ook direct heeft gekozen voor de toepassing van tractiecontrole. Die kun je instellen in mode 1 (Urban) of 2 (Sport), terwijl je de tractiecontrole ook kunt uitzetten. Niet dat je op droog asfalt verschil merkt, daarvoor hebben de Michelin City Grip banden gewoon te veel grip.
Beide displays zijn overzichtelijk en compleet

bla

bla
Datzelfde geldt natuurlijk voor het nieuwe ABS-systeem, dat samen met Continental en Nissan is ontwikkeld. De remmen grijpen lekker fel aan en leveren een flinke remkracht als je doorknijpt, maar je moet het op droog asfalt wel heel bont maken als je het ABS aan het werk krijgt...

ABS en ASR

De MP3 500i heeft exact 94cc meer dan de Metropolis. De 493cc Twin Spark motor is voor 2017 licht gewijzigd vanwege de Euro 4 normen. Het vermogen is met 1 kW gedaald naar 28,5 kW (38,8 pk) bij 7.250 tpm, terwijl het maximum koppel 45,5 Nm bij 5.000 tpm bedraagt. Dat vermogen wordt bewaakt door het ASR-tractiecontrolesysteem. Dat kan op twee manieren ingrijpen: voor een snelle reactie wordt de injectie onderbroken, voor langzame reactie wordt de gasklep teruggesteld. De stuurkarakteristiek van het ASR is overigens gekoppeld aan de motormodes: in de ECO-stand grijpt het ASR eerder in. Het ASR-systeem maakt net als het driekanaals ABS-systeem en het optionele bandenspanningssysteem gebruik van de daarvoor benodigde wielsnelheidssensoren. Het remsysteem remt wel aardig, maar beduidend minder fel dan bij de Metropolis. Het grijpt wat softer aan en je moet wat harder in de beide remhendels knijpen voor een felle remvertraging. Gezien de kilometerstand is dan de vraag of dat het karakter is of dat dit door slijtage en vervuiling komt...?

Minder fel

Als we de cijfers moeten geloven zou de MP3 vooral vanuit stilstand ietsje vlotter van de plek moeten komen, althans in de standaard modus. De MP3 is namelijk voorzien van een ride-by-wire systeem dat twee rijmodi biedt: een standaard-modus die maximale prestaties biedt, waarbij de MP3-500 25 km op een liter Euro 95 moet halen. Dan is er ook een ECO-mode, die de motor extra zuinig laat lopen. Dat moet ongeveer 10% schelen. Aan die cijfers kwamen wij in de verste verte niet. Waar de Metropolis 1 op 21,6 liep, haalden we met de MP3 1: 17, waarbij we moeten aantekenen dat de benzinemeter na het tanken verder stond dan toen we de MP3 "vlolgetankt" ophaalden. Hij was dus niet zo vol als we dachten en da's een beetje jammer van de meting. Maar goed, we hebben meer gemeten. Bijvoorbeeld dat de MP3-500i meer dan genoeg vermogen heeft om met dik 140 over de snelweg te blazen en ook genoeg power om op een secundaire weg vlot in te halen. We hebben ook gemerkt dat de MP3 lekker soepel op het gas reageert en dat hij dus uitermate prettig rijdt. Maar hij voelt wel duidelijk minder vlot dan de Metropolis. En dat terwijl de demo van VedaMotors nog een Euro 3 versie was, 1 kW sterker dus. En dat nodigde natuurlijk uit tot een "side by side" GP-startje op de openbare weg. Daarbij viel op dat de centrifugaalkoppeling van de MP3 wat trillend tot aangrijping komt - waarschijnlijk door het zware leven als demofiets - en dat je een goeie bril op moet hebben om de achterlichten van de Metropolis na een paar seconden nog in de verte te kunnen zien. En dat terwijl de MP3 zo lekker klinkt met de Scorpion sportuitlaat, die VedaMotors erop heeft gemonteerd. De vraag is dus of zo'n sportpijp de cilindervulling verbetert, of juist niet...