Zoeken

Test: Piaggio Beverly 350 SportTouring

Trendzetter

10 augustus 2017

Je zou het misschien niet denken, maar het is al weer meer dan vijftien jaar geleden dat door Piaggio de Beverly op de markt werd gezet en daarmee een nieuwe trend zette van ‘big-wheel’ motorscooters voor in en rond de stad. Wat in 2001 begon als 125 en 200cc voor in en rond de stad groeide in anderhalf decennium uit tot een scooter die van alle markten thuis is. Twee jaar geleden werd We gaan de stad in... dat wordt dus een donker vizierop de EICMA in Milaan de nieuwste Beverly familie gepresenteerd: Beverly 300, Beverly 300 S, Beverly 300 S byPolice en als vlaggenschip de Beverly 350 SportTouring. Vier modellen die vorig jaar op de markt werden gezet, maar al na een jaar een eerste update zijn ondergaan. Met dank aan het Europese ambtenarenapparaat in Brussel, dat maar geen helderheid kon verschaffen over de exacte invulling van de wetgeving voor wat betreft Euro4, waardoor men in Italië voor de keuze stond ofwel te wachten met de lancering totdat er helderheid was – wat in de praktijk had betekend dat de launch een jaar was vertraagd, ofwel de scooters op het geplande tijdstip op de markt zetten en voor 2017 meteen met een eerste –Euro4- update komen.

Strikt genomen is deze 2017 Beverly 350 SportTouring dan ook geen nieuw model, maar een eerste product update zoals dat zo mooi in officiële termen wordt aangeduid. Maar omdat de scooter geheel aan ons voorbij was gegaan eerst maar eens kijken wat voor vlees we in kuip hebben. Waar de andere Beverly familieleden worden aangedreven door een 21 pk sterke 278cc eencilinder heeft de Beverly 350 ST als enige een 330cc ééncilinder aandrijving die met een topvermogen van 30,2 pk bij 8.250 toeren en een koppel van 29 Nm bij 6.250 toeren per minuut beduidend sterker is. Op de snelweg ging de snelheidsnaald met gemak richting de 150 km/u, hoewel bij die snelheid bij sterke wind (en dan bedoelen we niet die na twee borden erwtensoep) niet meer aan te bevelen is, maar daarover straks meer. Het sterke punt van het compleet nieuw ontwikkelde motorblok is Linksom, checkvolgens Piaggio dat de performance op het niveau van een 400cc is, terwijl de compacte afmetingen en het gereduceerde gewicht in lijn met een 300 zijn.

Nu nemen we dat graag voor kennis aan, maar minstens zo interessant – zo niet interessanter – is het feit dat Piaggio bij deze 350 een meerplaten natte koppeling heeft toegepast, een primeur in motorscooterland waar centrifugaalkoppelingen gemeengoed zijn. Volgens Piaggio heeft een natte koppeling twee voordelen, enerzijds een verbeterde (en meer constante, zelfs onder hoge thermische stress) performance van het motorblok en anderzijds vlotter wegrijden vanaf stilstand. Wat zich in de praktijk vertaalt naar een blok dat onder alle omstandigheden veel fijner te rijden is, zowel wat sportiviteit als souplesse betreft. De Beverly 350 sprint er inderdaad
Zowel van de buiten- als de binnenkant ziet 't er gelikt uit. En dan is matzwart nog geeneens de mooiste kleur

Aan bagageruimte geen gebrek

Voor wie dan nog te kort komt bieden bagagehaak en -rek uitkomst
bij elk stoplicht als een speer vandoor en voor je het weet ben je de maximumsnelheid al dik aan het overschrijden. Wat dat aangaat zou ofwel cruise control, ofwel een speed limiter geen overbodige luxe zijn, maar dat geeft Piaggio nu wel ruimte om in de toekomst de Beverly verder op te waarderen.

Appetijtelijk 

Dat je Italianen niets over design hoeft te leren, daar is deze Beverly 350 SportTouring het levende bewijs. Niet alleen ziet het design op zich er appetijtelijk uit, ook is er veel aandacht aan detail besteed door de kleuren van de kunststof panelen aan de binnenkant van het beenschild, dat trouwens heel slim tot een groot opbergvak is getransformeerd, en het zadel af te stemmen op de kleur van de scooter zelf. Ofwel: koop je een Bianco Stella of Nero Carbonio dan krijg je daar een zwart zadel met dubbel rood en grijs stiksel bij, terwijl de Argento Cometa en Nero Galassia met een rood zadel met dubbel rood en grijs stiksel zijn uitgevoerd. De binnenkant van het schild is in dezelfde kleur als het zadel uitgevoerd. Mat grijze details maken het bij alle vier de kleuren helemaal af. Ook de afwerking is op hoog niveau, de schakelaars zien er gelikt uit, Linksom, dubbelcheckevenals het goed afleesbare dashboard dat drie grote klokken (waarvan de centraal geplaatste snelheidsmeter goed afleesbaar is) en een klein digitaal display omvat. Jammer is wel dat beide remhendels niet instelbaar zijn.

Bagageruimte te over op deze Beverly 350 SportTouring. De kofferbak onder het zadel moet volgens Piaggio groot genoeg zijn voor twee jethelmen of een integraal, maar dan zal je wel even moeten puzzelen. Het is zeker geen kwestie van prop d’r maar in en zadel dicht. Maar goed, het kan dus wel en buiten dat is de ruimte meer dan groot genoeg voor de dagelijkse boodschappen bij de supermarkt of een laptoptas voor naar het werk. En daar is het niet bij gebleven, Piaggio heeft zoals gezegd heel slim in het beenschild een riant opbergvak verwerkt, dat kan worden opengemaakt door de contactsleutel in te drukken. Naast dat je d’r meer spullen in kwijt kunt dan een gemiddelde handtas is er ook een USB-aansluiting voorzien om bijvoorbeeld je iPhone op te laden of je TomTom op aan te sluiten. Trouwens, voor die handtas is ook nog een haakje in het schild voorzien.