Zoeken

Test: Moto Guzzi MGX-21 Flying Fortress

Dikste Europese bagger

23 mei 2017

Net als de andere 1400 modellen wordt de MGX-21 aangedreven door de in rubbers gemonteerde olie/luchtgekoelde 90° V-Twin met vuurrode klepdeksels voor de vierkleps cilinderkoppen, dat z’n 1.380 cc cilinderinhoud heeft verkregen uit een boring x slag van 104 x 81,2 mm. Voor verbeterde verbranding zijn dubbele bougies voorzien, evenals een dubbele lambdasonde om er zeker van de zijn dat zich in elke cilinder onder alle omstandigheden een uniform mengsel bevindt. Goed voor het verbruik en goed voor het milieu. Het enkele 52 mm Magneti Marelli gasklephuis met Y-vormig verdeelstuk en lange inlaatkanalen
Batman zou 'm zo ontworpen kunnen hebben. De digitale ronde klokken passen perfect bij de sfeer

Zoals Ford ooit zei: "Leverbaar in alle kleuren, zolang 't maar zwart is. De rode accenten maken 'm trouwens wel af

Zie je het al voor je? Paar knopjes erbij voor de mitrailleur en vlammenwerper en 'ie is klaar voor Batman
heeft volgens Guzzi’s engineers in een toegenomen koppel bij lage toeren geresulteerd. De multipoint sequentiële EFI omvat een Magneti Marelli IAW 7SM ECU en een enkele dual-jet injector per cilinder, evenals ride-by-wire en drie verschillende rijmodi, die in Guzzi’s traditie heel mooi Italiaans Turismo (Tour), Veloce (Sport) en Pioggia (Regen) zijn genoemd. Net als bij Aprilia kan door middel van de startknop een andere modus worden geselecteerd. Veloce heeft de snelste gasrespons, in Pioggia wordt het vermogen met 25% ingeperkt. De MGX-21 wordt opgegeven voor een topvermogen van 97 pk bij 6.500 toeren, maar indrukwekkender is het maximum koppel van 121 Nm dat al bij 3.000 toeren wordt afgegeven.

Van de zesversnellingsbak zijn de vijfde en zesde versnelling overdrive, voor ontspannen langeafstand cruisen – zoals je heerlijk door de VS kunt doen. Uiteraard is ook tractie controle voorzien dat in drie standen instelbaar is, maar vreemd genoeg kan tijdens het rijden niet worden geswitcht, laat staan dat het uit kan worden gezet. In tegenstelling tot de kleinere Guzzi modellen is het blok niet star gemonteerd in het frame, omdat een grotere cilinderinhoud resulteerde in meer trillingen. Door het blok op drie verschillende posities (twee aan de zijkant en eentje voor) in rubber op te hangen worden die trillingen ondervangen.

Ondanks de veelvoud aan carbonfiber onderdelen die volgens ontwerper Miguel Angel Galluzzi zijn gekozen voor zowel prijstechnische redenen als voor stijl, brengt de MGX-21 een indrukwekkende 341 kilo op de schaal, met olie maar nog zonder benzine in de 20,5 liter benzinetank die ‘m een actieradius van 320 kilometer moet geven. Dat klinkt behoorlijk heftig, Lijkt zo weggevlogen van de set van Batman, the Flying Fortressmaar is nog altijd minder dan de 355 kilo van Harley Street Glide rivaal. De wielbasis is naar 1.700 mm verlengd, de niet instelbare 45 mm KYB voorvork staat onder een typische custom hoek van 32°, met een naloop van 187 mm en 108 mm veerweg. Aan de achterkant zijn twee KYB shocks met slechts 80 mm veerweg gemonteerd die voor wat uitgaande demping en veervoorspanning te verstellen zijn, dat laatste via een draaiknop aan de rechterkant van de fiets.

De remmen zijn niet alleen op het oog al behoorlijk indrukwekkend, maar zijn dat in de praktijk ook. Twee zeer, zeer rode Brembo 4-zuiger remklauwen zijn radiaal gemonteerd en remmen twee 320 mm remschijven af en dat is uniek in de cruiser scene, terwijl het achterwiel door middel van een enkele 282 mm schijf met 2-zuiger remklauw wordt afgeremd. Zelf bij hard ankeren blijft de MGX mooi stabiel, hoewel de lange wielbasis van 1.700 mm ‘m daar wel een handje helpt. Om het imposante 21” voorwiel is 120/70 Dunlop rubber gemonteerd, terwijl om achterwiel nu een meer rationele 180/50-16 huist dat, omdat het compleet uit het zicht is gehouden, geen design statement hoefde te zijn als de 200 sectie bij de andere California 1400 modellen. Zoals je van een echte bagger mag verwachten is ook een dikke stereo installatie voorzien met AM/FM radio, Bluetooth en USB aansluitingen – hoewel je wel nog een optioneel steuntje voor je iPhone zult moeten kopen uit de uitgebreide catalogus. De 50W speakers leveren goed geluid bij lage snelheid, maar hebben net als andere systemen het probleem op de snelweg door omgevingsgeluid te worden overstemd. Een geluidssysteem in je helm is dan een betere oplossing.