Test: Honda Deauville Club Edition
In vogelvlucht
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda Deauville Club Edition |
In vogelvlucht |
Club Edition |
Twee maal is scheepsrecht |
Conclusie |
Technische gegevens |
We schrijven het jaar 1998 als Honda de wereld doet verrassen met de lancering van de NT650V Deauville, een tweecilinder toerfiets die werd aangedreven door hetzelfde 647cc 45° V-Twin motorblok dat tien jaar eerder zijn opwachting in de NT650 Revere RC31 had gemaakt. Honda had hiermee een nieuwe bestemming gevonden voor de tweecilinder, daar de Revere in datzelfde jaar uit het gamma werd gehaald. Elk vergelijk tussen die twee modellen liep verder mank,
Sinds 2008: zakjapanners overbodig voor het verstellen van de ruit. Het sluitmechanisme van de koffers is fraai in de handgreep weggewerkt
Zeg, we gaan ditmaal toch niet wéér van die flauwe grappen over het weer maken?hoewel de Deauville technisch gezien van de Revere was afgeleid. De motor beschikte over hetzelfde twinspar frame, maar was niet meer uit aluminium maar gewoon staal gefabriceerd. Ook had de dure –destijds in samenwerking met ELF ontwikkelde en op de RC30 gedebuteerde – enkelzijdige achterwiel ophanging plaats gemaakt voor een dubbelzijdige achterbrug, hoewel de motor evenals de Revere cardanaandrijving had.
De Deauville werd door velen gezien als Europese variant op de Pacific Coast, een motor die destijds door Honda was ontwikkeld puur en alleen voor de Amerikaanse markt. Ook had de fiets veel gelijkenis met de ST1100 Pan European, die door Honda acht jaar eerder op de markt was gezet. Uniek aan de Deauville was dat de zijkoffers volledig in het kontje waren geïntegreerd, waardoor ondanks z'n flink kofferruimte de motor een smalle derriere had. De cilinderinhoud was een fractie kleiner dan de Amerikaanse Pacific Coast, maar deed daar qua prestaties niet veel voor onder. In 2002 kreeg de fiets zijn eerste update waarbij met name de kofferruimte werd vergroot, het blok intern onder handen werd genomen en voor het eerst het Combined ABS werd toegepast.
Bermgras ziet er best fris uit deze zomer. Probeer dát maar eens in Spanje
Vier jaar later, we schrijven het jaar 2006, krijgt de motor zijn eerste metamorfose en wordt de naamstelling in NT700V Deauville aangepast. De motor is door Honda van een compleet nieuwe stroomlijn voorzien, waarbij de kuipruit in twee standen is in te stellen. Uniek aan de NT700V is bovendien dat voor het eerst probleemloos een Frans stokbrood kan worden vervoerd, dankzij de
Fraai vormgegeven handvatverwarming. Zou standaard op elke motor moeten zitten. Het dashboard is overzichtelijk maar wel erg gedateerd. Had ook van een Astra kunnen zijn...
Gelooft niemand, dat dit plaatje op dezelfde locatie en binnen hetzelfde uur is gefotografeerd als dat hierbovendoorgang die tussen beide koffers is aangebracht. Bovendien is de inhoud van beide koffers ook nog eens met meer dan 10 liter is toegenomen, waardoor flink wat bagage kan worden meegenomen. Belangrijker voor ons verwende Europeanen is echter dat de cilinderinhoud naar 680cc is vergroot, waardoor de motor een stuk vlotter met het verkeer mee kan komen. Ook is de benzinetank met een liter naar 19,7 liter vergroot, wat de actieradius weer ten goede is gekomen.
Hoewel de Deauville niet bepaald het eerste model is waar jean denkt als er over toerfietsen wordt gepraat heeft de fiets in bijna vijftien jaar tijd een schare trouwe fans weten op te bouwen. Alleen al in Nederland zijn er sinds 2006, de introductie van de tweede generatie, 1.315 modellen aan de man gebracht, en dat zijn er 338 meer/minder dan er van de dikkere Pan European over de toonbank zijn gegaan. Echter, waar het merendeel van de Pan Europeans voor langerefstanden wordt gebruikt wordt de gemiddelde Deauville door zijn eigenaar voornamelijk voor woon/werk forenzen ingezet. Het is dan ook niet vreemd dat Honda het concept al die jaren trouw is gebleven en de fiets alleen in detail heeft aangepast. Bovendien heeft de Deauville na al jaren nog steeds het terrein alleen, geen enkele andere fabrikant die daar een échte concurrent tegenover heeft gezet.
|