Zoeken

Herbert Diess - nieuwe uber-Boss van Ducati

Reddende engel BMW Motorrad

14 mei 2018

Herbert Diess is een motorrijder in hart en nieren en geboren en getogen in BMW’s thuisbasis München. Na korte tijd academisch onderzoek te hebben gedaan ging hij in 1989 naar de in Stuttgart gevestigde industriële toeleverancier Robert Bosch AG. Vandaaruit werd hij in 1996 door BMW gerekruteerd om leiding te geven aan hun afdeling structurele planning en werd daarna naar het Verenigd Koninkrijk verplaatst als lid van het team dat verantwoordelijk was voor de transformatie van de slecht draaiende dochteronderneming Rover. Terwijl hij in het weekend Groot Brittannië verkende op zijn eigen R 1100 RT kreeg Diess de opdracht de nieuwe Mini in productie te nemen in de Rover fabriek in Oxford. Als beloning voor zijn bijdrage aan het grote commerciële succes van Mini werd hij in februari 2003 gepromoveerd tot President van BMW Motorrad, wiens uit voornamelijk ouderen bestaande klantenbestand aan het uitsterven was als gevolg van de oubollige modellen line-up.

In deze rol overzag Diess de ontwikkeling en lancering van niet minder dan 17 nieuwe BMW modellen in slechts 36 maanden en genereerde daarbij een gigantische groei in omzet en winst, daarbij de 1 miljard omzet barrière voor de eerste keer in 2005 en het jaarlijkse productieaantal van 100.000 in 2006 doorbrekend. Diess herpositioneerde het merk BMW en vergrootte het klantenbestand door jongere motorrijders aan te spreken met nieuwe platformen als de K1200 viercilinders, Rotax aangedreven F800 paralleltwins en in Italië door Aprilia geproduceerde G650 eencilinders, evenals BMW’s eerste offroad competitie eencilinder, de G450X Enduro en de acquisitie van het iconische merk Husqvarna. 

Bovendien leidde Diess ook de ontwikkeling van de Boxer range, dat in 2005 leidde tot de lancering van de nieuwe 1.170 cc Boxer familie, met als eerste de nieuwe R 1200 GS die al snel uitgroeide tot een wereldwijde verkooptopper. Gevolgd door de R 1200 RT en R 1200 ST Tour en Sport Tour modellen en in 2007 de high-end HP2 familie met de HP2 Enduro, HP2 MegaMoto en HP2 Sport. In april dat jaar kondigde BMW ook aan weer terug te keren naar de wegrace motorsport, met een officieel fabrieksteam in het WK Endurance met de HP2 Sport. Dit was een voorloper van BMW’s entree in het WK Superbike in 2009 met de nieuwe viercilinder S 1000 RR, waarvan de ontwikkeling onder Diess’ directie was begonnen. 

Tegen oktober 2007 ging de productie van BMW Motorrad als een trein, met recordaantal verkoopcijfers en stijgende winsten dankzij een constante stroom aan nieuwe modellen. Diess’ vijfjarenplan BMW te herpositioneren tot Europa’s grootste motorfabrikant stond op het punt te worden volbracht met de komst van de S 1000 RR Superbike. BMW Motorrad had z’n lijn aan oubollige modellen getransformeerd zowel qua performance als uitstraling, waarmee het merk voor het eerst eenzelfde sportieve uitstraling had als de autodivisie van BMW. Maar in die maand verliet Diess BMW Motorrad en ging naar de autotak van het Duitse merk.

In eerste instantie werd Diess daar Director of Purchasing and Supplier Network voor BMW AG en wist BMW door de financiële crisis te loodsen door meer dan 4 miljard euro aan inkoopkosten te besparen. Daarna nam hij in 2012 de leiding over de R&D afdeling, maar werd ondanks z’n belangrijke bijdrage aan de performance en groei van de BMW Group uiteindelijk gepasseerd voor de topfunctie bij BMW AG toen hoofd van HR Harald Krüger in december 2014 werd aangesteld als nieuwe CEO. Dat spoorde Herbert Diess aan om over te stappen naar Volkswagen als hoofd van de VW autodivisie, een stap die in juli 2015 werd aangekondigd vlak voordat Dieselgate zich openbaarde – een schandaal met grote gevolgen voor de gehele Duitse automotive industrie.