Zoeken

Honda in Road Racing Series met Dean Harrison in 3-mans team.

15 november 2023
Vers na de wereldwijde aankondiging van een significant verbeterde CBR1000RR-R Fireblade SP en een compleet nieuwe CBR600RR heeft Honda Racing UK haar line-up voor de 2024 Road Racing series aangekondigd, met een verrassend nieuw gezicht.

We moeten je eerlijk zeggen dat we deze niet aan hadden zien komen, maar Honda UK heeft voor het komende seizoen niemand minder dan 2019 Senior TT winnaar Dean Harrison gestrikt, naast John McGuinness en Manxman Nathan Harrison (geen familie van Dean), in het nu 3-mans fabrieksteam. 

Dean Harrison reed de afgelopen 7 jaar voor DAO Racing en Kawasaki, waarmee hij twee van zijn drie TT-overwinningen behaalde, waaronder de Senior TT in 2019, nog steeds de meest prestigieuze race van de TT. In totaal heeft Harrison 26 keer op het podium gestaan en wordt naast Michael Dunlop en Peter Hickman als een van de snelste coureurs van dit moment gezien. 

Dean Harrison
Ik kan niet wachten om een nieuw hoofdstuk te beginnen bij Honda Racing UK en ik heb de kans gegrepen toen deze kans zich voordeed. Als ik eerlijk ben, is het nog niet tot me doorgedrongen en ik denk ook niet dat dat zal gebeuren totdat ik voor het eerst in Honda-kleuren mag rijden. Het voelt als een heel goed moment om op te frissen en nu is het een goed moment voor verandering. Ik ben altijd een Honda-fan geweest en Honda is de weg die ik wil gaan. 

Ik kijk er ook erg naar uit om deel uit te maken van een multi-rijderteam nadat ik zo lang in een soloteam heb gereden. Het is voor mij van grote waarde om elkaars data te kunnen zien en samen aan ideeën te kunnen werken. Het echt spannend om samen te werken met John en Nathan, met wie ik allebei een geweldige werkrelatie heb. Ik denk dat het Honda-pakket, met de nieuwe motor, de ontbrekende schakel zou kunnen zijn die ik nodig heb.


Hoewel het al 8 jaar geleden is dat John McGuinness zijn laatste overwinningen behaalde in de Isle of Man TT (de Zero TT en Senior TT in 2015) en sindsdien nog slechts driemaal op podium heeft gestaan (3e in de 2016 Superbike TT en Senior TT en 2e in de 2019 Zero TT) is John McGuinness nog steeds behoorlijk snel en is met 23 TT-overwinningen de op twee na succesvolste TT-coureur in de geschiedenis. 

2024 wordt het vierendertigste seizoen in Road Racing, waarin hij maar liefst 108 keer in de TT aan de start heeft gestaan. In het 100e jaar van de Ilse of Man TT in 2007 schreef McPils geschiedenis door in de Senior TT een nieuw ronderecord van 130.354 mijl per uur te zetten, de allereerste 130'er in de TT. En hoewel dat tegenwoordig als gemiddelde racesnelheid al niet meer voldoende is om op het podium te finishen (Michael Dunlop werd 3e in de Senior TT met een gemiddelde snelheid van 131.661 mph), weet McGuinness nog steeds 130'ers te rijden.

John McGuinness
Ik kan niet wachten om weer een jaartje aan de slag te gaan! Honda, Harv en het team hebben zoveel vertrouwen en loyaliteit getoond en het voelt alleen maar goed om nog een jaar door te gaan. Ik vind het nog steeds heerlijk om een helm op te zetten en over het circuit te racen. Iedereen om mij heen, bij Honda, mijn sponsors en mijn familie zijn allemaal erg blij dat ik hier ben, dat ik de vlag uitdraag en ik ben er trots op dat ik door mag gaan. 

Ik rij nog steeds rond en rijd 131 (mph), en ik ga door zolang ik goede mensen, goede producten en een goed team heb. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met mijn nieuwe teamgenoten en in het testprogramma met een nieuwe Fireblade te zitten. Het is altijd leuk om je tanden in iets nieuws te zetten, dus ik wil er graag in blijven steken, het komt niet vaak voor dat Honda achteruit gaat!


De derde coureur binnen Honda Racing UK is Nathan Harrison, voor wie het het tweede seizoen bij het team wordt, maar dan alleen voor de stratenraces, de NW200 en de Isle of Man TT. Nathan zat afgelopen jaar ook al bij het team, maar crashte in de NW200 en was daardoor lange tijd uitgeschakeld. 2024 zal voor de Manxman de eerste keer met Honda in de Isle of Man TT zijn. 

Nathan Harrison
Ik zou niet gelukkiger kunnen zijn om nog een jaar bij Honda te blijven. Ik was in de wolken toen ik vorig jaar voor het team tekende en het was een droom die uitkwam, maar helaas klopten de zaken vorig jaar niet, we hadden een goede start en ik vloog op de NW200 voordat ik crashte. Maar ik probeer altijd de positieve kanten eruit te halen en ervan te leren, en nu heb ik nog een jaar om te laten zien waartoe ik in staat ben. Ik heb gezien hoe het team werkt en ik heb met iedereen een heel sterke werkrelatie opgebouwd. Ik weet wat ik moet doen en hoe ik kan proberen het beste uit alles te halen. Ik kan Havier en het team niet genoeg bedanken voor het feit dat ze me nog een kans hebben gegeven en ik kan niet wachten om weer aan de slag te gaan.