Zoeken

Vinales snelst tijdens MotoGP test Jerez

9 mei 2017
Maverick Vinales heeft de officiële IRTA testdag in Jerez de snelste tijd op de klokken gezet. De Movistar Yamaha coureur postte een tijd van 1’38.635 en was daarmee 2 duizendste seconde sneller dan Marc Marquez. Racewinnaar Dani Pedrosa zette de derde tijd, op 8 honderdste seconde van Vinales.

Na afloop van de Spaanse Grand Prix waren de MotoGP coureurs in Jerez gebleven voor de eerste officiële IRTA MotoGP test gedurende het seizoen. Michelin had speciaal voor de test een nieuwe, stijvere voorband meegenomen, die voor meer stabiliteit bij het aanremmen voor de bocht moet zorgen. De meeste coureurs waren dan ook aardig positief over de nieuwe voorband, Lorenzo was een van de weinige coureurs die geen voordeel had gemerkt. 

Yamaha had voor de eendaagse test een nieuw frame meegenomen, waarmee Vinales al in zijn tweede vliegende ronde in de ochtend met exact dezelfde setup als de race een 1’38.878 wist neer te zetten, slechts tweetiende seconde langzamer dan zijn tijd in de kwalificatie zaterdag. Vinales wist anderhalf uur later zijn tijd nog verder aan te scherpen tot 1’38.635, waarmee hij tot nu toe alle officiële IRTA MotoGP testen de snelste tijd op de klokken heeft gezet. 

Bij teamgenoot Valentino Rossi verliep de test minder voortvarend. De leider in het wereldkampioenschap testte verschillende set-ups uit, omdat de set-up die was gekozen voor de race niet had gewerkt. In tegenstelling tot Vinales heeft Rossi nog steeds meer moeite met de M1 en deed om die reden dan ook geen time-attack, maar gebruikte de dag om zoveel mogelijk verschillende dingen uit te proberen, waar het raceweekend vanwege het wisselvallige weer op vrijdag geen tijd voor was geweest. Rossi had wel het idee dat iets was ontdekt dat zijn problemen mogelijk zou kunnen oplossen, maar gaf ook aan dat het nieuwe frame hem geen voordeel had gebracht.  

Enkel de twee Repsol Honda coureurs wisten nagenoeg gelijke tijden als Vinales te realiseren. Honda had het nieuwe uitlaatsysteem meegenomen dat voor het eerst in Austin was geprobeerd, daarnaast werden updates van de elektronica evenals de stijvere Michelin voorband uitgeprobeerd. Marquez was vooral tevreden over de snelheid met gebruikte banden, hij had veel met de harde Michelin achterband gereden. Ook over de stijvere voorband was Marquez erg enthousiast. Ook Pedrosa was erg positief over het nieuwe uitlaatsysteem en de stijvere voorband.

De grootste verrassing van de IRTA test kwam op naam van Aleix Espargaro, die met de Aprilia RS-GP in zijn derde run een tijd van 1’38.999 wist neer te zetten, de tweede tijd op dat moment. Aleix was daarmee naast Vinales en de twee Repsol Honda coureurs de enige die een 1’38’er realiseerde. Naast een nieuwe achterbrug en kuip met downforce aerodynamica werd veel aandacht aan settings en Michelin banden besteed. Volgens Aleix is de RS-GP extreem stabiel met aanremmen, maar gaat het nog niet goed op het moment dat hij de rem loslaat. De stijvere voorband was wel in het voordeel van de Aprilia geweest.

Aprilia bleef daarmee de twee fabriekscoureur-Ducati’s voor, die met een vijfde en zesde tijd genoegen hadden moeten nemen. Ducati had voor de test geen nieuwe onderdelen meegenomen, maar gebruikte de dag vooral om zaken uit te proberen waar men in een race-weekend vanwege de beperkte tijd niet aan komt. Zowel Dovizioso als Lorenzo zagen geen voordeel in de stijvere Michelin, voor Dovisiozo was er geen verschil en Lorenzo gaf zelfs de voorkeur aan medium die in de race was gebruikt, omdat die binnenkant bocht meer grip biedt. Lorenzo verklaarde zich steeds beter op z’n gemak te voelen op de Desmosedici. 

Suzuki had voor de test zelfs vijf verschillende machines voor drie coureurs meegenomen. Naast Andrea Iannone en testrijder Kakuya Tsuda, die het afgelopen weekend had ingevallen voor de geblesseerde Alex Rins, maakte in de middag ook Sylvain Guintoli zijn debuut op de GSX-RR. Iannone was erg positief over het behaalde resultaat en verklaarde dat het voor hem een van de beste testen tot nu toe voor Suzuki is geweest, maar kwam niet verder dan een 13e tijd, op één seconde van Vinales. Voor wat Guintoli betreft was het voornamelijk kennismaken met de GSX-RR en de Michelin banden.

MotoGP test Jerez, tijden:

Rijder Team Tijd Verschil Ronde
1 VIÑALES, Maverick Movistar Yamaha MotoGP 1:38.635 23 / 84
2 MARQUEZ, Marc Repsol Honda Team 1:38.637 0.002 0.002 26 / 96
3 PEDROSA, Dani Repsol Honda Team 1:38.716 0.081 0.079 48 / 52
4 ESPARGARO, Aleix Aprilia Racing Team Gresini 1:38.999 0.364 0.283 12 / 69
5 DOVIZIOSO, Andrea Ducati Team 1:39.030 0.395 0.031 27 / 44
6 LORENZO, Jorge Ducati Team 1:39.124 0.489 0.094 4 / 50
7 CRUTCHLOW, Cal LCR Honda 1:39.319 0.684 0.195 19 / 70
8 BARBERA, Hector Reale Avintia Racing 1:39.460 0.825 0.141 59 / 60
9 ZARCO, Johann Monster Yamaha Tech 3 1:39.528 0.893 0.068 5 / 42
10 REDDING, Scott OCTO Pramac Racing 1:39.536 0.901 0.008 50 / 61
11 MILLER, Jack EG 0,0 Marc VDS 1:39.548 0.913 0.012 29 / 86
12 RABAT, Tito EG 0,0 Marc VDS 1:39.576 0.941 0.028 28 / 71
13 IANNONE, Andrea Team SUZUKI ECSTAR 1:39.654 1.019 0.078 92 / 92
14 FOLGER, Jonas Monster Yamaha Tech 3 1:39.797 1.162 0.143 4 / 39
15 PETRUCCI, Danilo OCTO Pramac Racing 1:39.879 1.244 0.082 8 / 57
16 ESPARGARO, Pol Red Bull KTM Factory Racing 1:39.959 1.324 0.080 7 / 64
17 SMITH, Bradley Red Bull KTM Factory Racing 1:40.111 1.476 0.152 4 / 46
18 TSUDA, Takuya Team SUZUKI ECSTAR 1:40.163 1.528 0.052 93 / 95
19 BAZ, Loris Reale Avintia Racing 1:40.377 1.742 0.214 57 / 58
20 KALLIO, Mika Red Bull KTM Factory Racing 1:40.382 1.747 0.005 18 / 76
21 ROSSI, Valentino Movistar Yamaha MotoGP 1:40.463 1.828 0.081 22 / 62
22 LOWES, Sam Aprilia Racing Team Gresini 1:40.572 1.937 0.109 54 / 64
23 GUINTOLI, Sylvain Team SUZUKI ECSTAR 1:41.260 2.625 0.688 30 / 37