MotoGP wintertest Qatar: Yamaha slaat dag 2 terug
De tweede testdag van de laatste wintertest voor aanvang van het seizoen op het circuit van Qatar waren de omstandigheden wederom listig en werden opnieuw tal van onschuldige schuivers genoteerd. Valentino Rossi ging al vroeg in de sessie onderuit en liep daarbij wat kleine sneetjes in zijn linkerhand op, maar dat weerhield de negenvoudig wereldkampioen niet in zijn 37e ronde een snelste tijd van 1’54.732 te noteren, negentiende seconde sneller dan de eerste dag.
Rossi was daarmee slechts 0.277 seconde langzamer dan teamgenoot Maverick Vinales, die opnieuw liet zien waarom hij door Yamaha is binnengehaald als opvolger van landgenoot Jorge Lorenzo. Met een snelste tijd van 1’54.455 was de voormalig Moto3 wereldkampioen eentiende seconde sneller van Lorenzo’s pole position tijd van afgelopen jaar. Door het Yamaha team werden geen bijzondere dingen getest, de aandacht ging volledig naar het vinden van de juiste set-up uit.
Ook Jorge Lorenzo ging de tweede dag onderuit. De drievoudig MotoGP wereldkampioen reed slechts drietiende seconde van zijn tijd van de eerste dag af, maar was daarmee wel voor het eerst sneller dan teamgenoot Andrea Dovizioso, die wel alle aandacht voor zich opeiste door een nieuwe aerodynamische kuip te testen, die via Twitter al snel tot ‘Hamerhead’ werd gedoopt. De 'Hammerhead' kuip waarmee Dovizioso reedLorenzo was een van de weinige coureurs die de tweede dag niet met de zachte Michelins reed, wat volgens hem nog wel een significante verbetering van z’n rondetijd had kunnen opleveren. Naast Rossi en Lorenzo gingen verder Cal Crutchlow, Jack Miller, Danilo Petrucci, Alvaro Bautista, Bradley Smith en beide Aprilia coureurs Sam Lowes en Aleix Espargaro onderuit.
Dat Yamaha zijn zaakjes dit jaar goed voor elkaar lijkt te hebben liet ook Jonas Folger zien, die de derde tijd wist te noteren. Met een tijd van 1’54.917 was Folger de derde en meteen laatste coureur die een tijd in de 1’54 op de klokken wist te zetten. Ook bij Tech3 ging de aandacht volledig naar het vinden van een juiste set-up uit, Folger reed daarbij tegen het eind van de sessie een race simulatie over 12 ronden met volle benzinetank. Hoe competitief het veld dit jaar is liet teamgenoot Johann Zarco zien. De tweevoudig Moto2 wereldkampioen was slechts viertiende seconde langzamer, maar stond daarmee wel op ‘slechts’ een tiende plaats.
Waar het Yamaha kamp positief was gestemd zal de stemming bij Repsol Honda ongetwijfeld minder zijn geweest. Nu doet de Honda het traditioneel slecht in Qatar, maar voor de tweede dag op rij was Cal Crutchlow op zijn ‘klanten-RCV’ sneller dan de fabriekt-machines van Marc Marquez en Dani Pedrosa. En dat terwijl de Brit - net als dag 1 - vanwege kleine technische problemen wat tijd in de pits verloor. In zijn jacht naar een nog snellere ronde met zachte Michelins ging Crutchlow aan het eind van de sessie in de laatste bocht onderuit. De rondetijd met de medium banden stelde de Brit echter tevreden.
Met een snelste tijd van 1’55.032 was Crutchlow bijna tweetiende seconde sneller dan Marc Marquez. De regerend wereldkampioen snoepte weliswaar achttiende seconde van zijn tijd van de eerste dag af, maar had de hele dag het gevoel iets te missen. Pas in zijn laatste run ontdekte hij Voor het eerst in de top 5iets interessants waar hij de laatste dag op voort wil gaan borduren. Volgens Marquez is de basis van de RC-213V niet slecht, maar moet er nog wel het nodige worden verbeterd. Teamgenoot Dani Pedrosa ging helemaal niet voor een time-attack, maar werkte aan verbetering van het gevoel en deed een race-simulatie.
De grootste verbetering kwam echter voor rekening van Aprilia, waar Aleix Espargaro voor het eerst voor in het veld te vinden was. Ondanks een crash - zijn tweede deze test, de eerste dag was Aleix ook al onderuit gegaan - zette hij met 1’55.121 de vijfde tijd en was daarmee zelfs zevenhonderste seconde sneller dan Marc Marquez. Het is het beste resultaat van Aprilia met de RS-GP tot nu toe. Vooral wat insturen betreft had het team volgens Aleix een grote stap gezet, dat was de eerste dag de grootste belemmering geweest.
MotoGP wintertest Qatar, tijden dag 2:
1 | VIÑALES, Maverick | Movistar Yamaha MotoGP | 1:54.455 | 44 / 49 | ||
2 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:54.732 | 0.277 | 0.277 | 37 / 37 |
3 | FOLGER, Jonas | Monster Yamaha Tech 3 | 1:54.917 | 0.462 | 0.185 | 28 / 41 |
4 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda | 1:55.032 | 0.577 | 0.115 | 43 / 46 |
5 | ESPARGARO, Aleix | Aprilia Racing Team Gresini | 1:55.121 | 0.666 | 0.089 | 29 / 34 |
6 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:55.196 | 0.741 | 0.075 | 10 / 50 |
7 | BAUTISTA, Alvaro | Pull&Bear Aspar Team | 1:55.245 | 0.790 | 0.049 | 44 / 48 |
8 | LORENZO, Jorge | Ducati Team | 1:55.344 | 0.889 | 0.099 | 10 / 53 |
9 | REDDING, Scott | Octo Pramac Racing | 1:55.353 | 0.898 | 0.009 | 43 / 43 |
10 | ZARCO, Johann | Monster Yamaha Tech 3 | 1:55.354 | 0.899 | 0.001 | 31 / 45 |
11 | ABRAHAM, Karel | Pull&Bear Aspar Team | 1:55.420 | 0.965 | 0.066 | 46 / 46 |
12 | IANNONE, Andrea | Team SUZUKI ECSTAR | 1:55.545 | 1.090 | 0.125 | 48 / 48 |
13 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:55.583 | 1.128 | 0.038 | 35 / 42 |
14 | PETRUCCI, Danilo | Octo Pramac Racing | 1:55.680 | 1.225 | 0.097 | 31 / 33 |
15 | BAZ, Loris | Reale Avintia Racing | 1:55.808 | 1.353 | 0.128 | 42 / 42 |
16 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:55.875 | 1.420 | 0.067 | 23 / 48 |
17 | RINS, Alex | Team SUZUKI ECSTAR | 1:56.110 | 1.655 | 0.235 | 37 / 43 |
18 | RABAT, Tito | Team EG 0,0 Marc VDS | 1:56.214 | 1.759 | 0.104 | 40 / 48 |
19 | MILLER, Jack | Team EG 0,0 Marc VDS | 1:56.251 | 1.796 | 0.037 | 28 / 59 |
20 | LOWES, Sam | Aprilia Racing Team Gresini | 1:56.276 | 1.821 | 0.025 | 24 / 35 |
21 | ESPARGARO, Pol | Red Bull KTM Factory Racing | 1:56.648 | 2.193 | 0.372 | 37 / 43 |
22 | SMITH, Bradley | Red Bull KTM Factory Racing | 1:57.267 | 2.812 | 0.619 | 52 / 55 |
23 | KALLIO, Mika | Red Bull KTM Factory Racing | 1:57.688 | 3.233 | 0.421 | 32 / 42 |