Zoeken

Klucht Circuit of Wales ten eind?

28 juni 2017
Er lijkt een einde te zijn gekomen aan de klucht omtrent het Circuit of Wales. De regering van Wales heeft namelijk het verzoek afgewezen om garant voor de helft van de schulden te staan. Daarmee lijkt het plan definitief van de baan.

Ken je het nog, het Circuit of Wales? Het circuit dat al in 2011 werd bedacht, maar waarvan nog steeds de eerste spade in de grond moet worden gezet. Zonder zelfs nog maar grond te hebben aangekocht tekende HoVDC (Heads of Valleys Development Company, het bedrijf achter het Circuit of Wales) al een vijfjarig contract met Dorna voor de organisatie van de Britse Grand Prix.

Het circuit kwam echter nooit van de grond, waardoor de Britse Grand Prix noodgedwongen weer in Silverstone moest worden ondergebracht. In eerste instantie maakte HoVDC een deal met Donington Park, maar kwam z’n betalingsverplichting niet na (HoDVC zou de kosten voor ombouw van het circuit om aan de eisen van Dorna te voldoen voor z’n rekening nemen), waarna Donington zich terugtrok en Silverstone als enige optie overbleef.

Hoewel niemand het plan nog echt serieus nam bleef HoVDC al die tijd ervan overtuigd dat het wel goedkomen zou. Oorspronkelijk waren de kosten van het nieuw te bouwen circuit op £280 miljoen geraamd en HoVDC had de regering van Wales gevraagd om voor dit geld garant te staan, omdat het circuit ook 6.000 banen zou opleveren. 

Inmiddels waren de kosten opgelopen naar £425 miljoen. HoVDC had de regering van Wales een verzoek gedaan om voor het bedrag van £210 garant te staan, maar dat verzoek is dinsdag door de secretaris van Economie Ken Skates afgewezen. In een verklaring stelde Skates dat het financiële risico te groot was en dat het aantal geclaimde banen sterk overdreven was.  

Volgens Skates zou het werkelijke cijfer zo’n 100 rechtstreekse banen betreffen, met nog 500 indirecte banen en 500 tijdelijke banen voor de bouw van het complex. De garantstelling die was aangevraagd hield in dat de regering van Wales de komende 33 jaar een bedrag van £99 miljoen zou ontvangen in ruil voor de garantstelling, nadat het complex in gebruik zou zijn genomen.

Maar in het geval het complex zou floppen, zou met belastinggeld over een periode het garant gestelde bedrag van £210 miljoen moeten worden terugbetaald, terwijl investeerders Aviva wel het circuit en de infrastructuur zouden behouden. Volgens Skates was er zelfs een significant risico dat de belastingbetaler voor het gehele bedrag van £373 miljoen zou  moeten opdraaien. 

In plaats van het Circuit of Wales gaat de regering van Wales nu £100 miljoen investeren in een nieuw automotive technologie park in Ebbw Vale. 

Doordat de regering van Wales het verzoek tot garantstelling heeft afgewezen is het plan zo goed als zeker van de kaart. De overheid van Wales had er bij HoVDC op aangedrongen om op zoek naar externe investeerders te gaan. Aviva wilde wel geld investeren, maar alleen als de regering van Wales voor minimaal de helft garant zou staan.