Zoeken

Peugeot Django Design Battle: fashion, street art en brand-heritage

7 september 2017
Wat krijg je als je het creatieve brein van een modestylist en dat van een kunstenares loslaat op een revival van een iconische scooter? De Django Design Battle geeft het antwoord.

Een paar maanden geleden kregen stylist Tommy Driessen en kunstenares Loes van Delft een nieuwe Peugeot Django scooter met de opdracht deze naar eigen smaak en stijl te pimpen. Dat leverde twee zeer bijzondere resultaten op..

Kunstenares Loes van Delft heeft met haar 26 jaar al een behoorlijke naam weten te maken. Ze heeft al over de hele wereld geëxposeerd en grote sterren als Justin Bieber zijn fan van haar en haar cartoonachtige werk. In Nederland is ze ook bekend van haar optredens in de real life documentaire ‘Connected’ en het programma ‘Mindf*ck’. 

In bijna al haar werk, ook op de door haar onder handen genomen Django, speelt Pjipje de hoofdrol. Dit wat op een muisje lijkende karaktertje is haar handelsmerk geworden. Met felgekleurde spuitbusverf en kreten als ‘drive’, ‘king’, ‘rock’ en ‘roll’ heeft ze haar scooter omgetoverd tot wat lijkt op een rijdend eerbetoon aan street art en graffittikunst. 

Modestylist Tommy Driessen is bekend van zijn werk als stylist voor photoshoots en rode lopers. Hij heeft al menig actrice en presentatrice van stijladvies voorzien. Daarnaast is hij bekend als van het RTL-4 programma Hotter than my Daughter én van zijn eigen programma op LINDA.tv waar hij styling- en modetips geeft. 

De liefde voor mode komt ook terug in zijn ontwerp. Hij liet zijn hele Django wrappen als spiegel en bracht enkele subtiele stijlvolle details aan. Zo zal zijn Django de eerste scooter ter wereld zijn die een witleren ceintuur draagt. Hij liet speciaal hiervoor gespen maken van zijn logo als ultieme finishing touch.

Peugeot heeft met de Django zijn eigen productiescooters uit de jaren ’50 in een nieuw jasje gestoken. Subtiele detailverschillen en kleurgebruik in de vijf modellen uit de Django serie maken bovendien een nostalgische knipoog naar tussenliggende decennia. 

Het Franse merk combineert hiermee een sterke design-heritage en een gezonde hang naar nostalgie met de techniek van nu. De Django weet hierdoor bovendien een breed publiek aan te spreken en heeft alle kenmerken om een designklassieker te worden. Dat de scooter zich echter niet een hokje laat dwingen bewijzen de kunstwerken die Tommy en Loes van hun Django hebben gemaakt.

Gedurende de battle was op de Facebookpagina, het Youtubekanaal en de website van Peugeot scooters het creatieve proces te volgen. Met regelmatige updates en filmpjes konden mensen zien hoe Tommy en Loes aan het werk waren. Op Facebook kon gestemd worden op welke scooter de mooiste werd gevonden. 

Een meerderheid van 85% van de stemmen ging naar de creatie van Loes, die daarmee de winnaar van de Django Design Battle is geworden. Eind september vindt de prijsuitreiking plaats. Onder alle stemmers werd een exclusief weekend voor twee personen in een NH Collections Hotel verloot. Tijdens het weekend krijgen de winnaars bovendien de beschikking over twee Peugeot Django scooters om zelf het comfort en gemak te ervaren.