Zoeken

Harley-Davidson lanceert Road King Special

11 februari 2017
Het is voor veel Harley fans dé klassieker onder de Touring machines: de Road King. Voor 2017 hebben de Amerikanen daar met de Road King Special een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd.

Al meer dan 50 jaar maakt de Road King deel uit van Harley-Davidson. De roots van de fiets gaan terug tot 1949, toen onder de naam FL de eerste machine van de band rolde. In silhouet heeft de fiets al die jaren de tand des tijds doorstaan. 

Met de Road King Special heeft Harley daar nu een model met een meer donkere attitude aan toegevoegd. Laag onderuit gezakt vertaalt hij volgens Harley de frisse hedendaagse energie van de straat in iets dat er compleet nieuw en anders uitziet. 

Brad Richards, Harley-Davidson Vice-President of Styling & Design:
De FL lijn is altijd synoniem geweest voor de pure Harley-Davidson rijervaring. Door chroom te vervangen door zwart en het profiel van de bike te verlagen, hebben we de traditionele Road King zijn hele eigen plek gegeven in de hedendaagse custom bagger scene. Hij is gemaakt om te rijden; keihard te rijden. Tegelijk heeft hij een bruut, indrukwekkend smoel. Precies zoals de bedoeling was.

Een donkere voorkant, afgemaakt met een gigantische hoogglans zwarte koplamp nacelle, is het kenmerkende stijlelement van de Road King Special. Die wordt verder geaccentueerd door het ontbreken van een standaard ruitje. Zijn attitude krijgt nog een extra zetje door het nieuwe 9-inch hoge, 1,25-inch dikke mini-apehanger stuur, dat de rijder in een agressieve rijhouding plaatst die tegelijkertijd comfortabel is voor langere ritten. 

De engine guard, het stuur en de handbedieningselementen, de spiegels, de knipperlichten, de motorcovers, de luchtfilter cover, de dempers en de uitlaatschildjes: allemaal zwart.

Alleen op een paar kritieke motoronderdelen zit chroom: de onderste kleppendeksels, de stoterstangbuizen en de stoterblokken. Zo benadrukken ze de iconische V-Twin vorm van het Milwaukee-Eight motorblok. Ook heeft de machine een nieuwe, blokgerichte insert op de ontstekingsdeksel, een afwerking die je ook terugvindt op de tankconsole en de luchtfilter insert. 

De Road King Special rolt op nieuwe hoogglans zwarte aluminium Turbine wielen. Voor 19-inch, geaccentueerd door een low-profile spatbord. Achter lopen de verlengde zadelkoffers over de dempers heen, voor een laag uitgezakte look, zonder dat dit ten koste gaat van de veerweg. Een fasciapaneel vult de ruimte tussen de zadelkoffers en het achterspatbord, waarbij een laag bevestigde kentekenplaathouder de strakke, cleane lijnen van de achterkant afmaakt.  

Het Milwaukee-Eight motorblok produceert 10 procent meer koppel dan het blok dat hij vervangt. Behalve een grotere cilinderinhoud heeft de Milwaukee-Eight ook een hogere compressieratio en vierkleps cilinderkoppen met 50 procent meer inlaat- en uitlaat-flow capaciteit. De kleppen hoeven nooit gesteld te worden omdat de klepspeling dankzij het design van de tuimelaars al in de fabriek blijvend vastgezet kan worden. Twee bougies per cilinder zorgen voor een efficiëntere verbranding. Een enkele, ketting-aangedreven nokkenas is lichter, mechanisch minder complex, en zorgt voor minder wrijving en geluid. 

Het Milwaukee-Eight motorblok weegt net zoveel als het blok dat hij vervangt, dus al het extra vermogen draagt direct bij aan de verbeterde acceleratie. De Milwaukee-Eight 107 trekt 11 procent sneller op van 0-100 km/u, een verbetering van twee tot drie motorlengtes vergeleken met de Twin Cam High Output 103, en 11 procent sneller van 100-130 km/u, een verbetering van een tot twee motorlengtes.

Geheel in lijn met de nieuwe stijl en de motorupgrade is de vering. De voorvering heeft nieuwe double-bending klepveringstechnologie die de dempingseigenschappen levert van een race-stijl cartridge voorvork, met lineaire demping en minder gewicht. Nieuwe emulsietechnologie achterschokbrekers bieden 15 tot 30 procent meer instelbaarheid voor de veervoorspanning (wat nu hydraulisch in plaats van met lucht wordt gedaan) dan de oudere standaard Touring schokbrekers.

Hoeveel de Road King Special moet gaan kosten en vanaf wanneer 'ie bij de dealer staat is nog niet bekend.