Zoeken

Binnenkort: eerste test Yamaha MT-10SP

8 maart 2017
Nog heel even geduld, dan kunnen wij de laatste hand leggen aan het verslag van de introductie van de MT10SP. Hiervoor had Yamaha nagenoeg alles uit de kast getrokken en besloten deze introductie in Zuid-Afrika te laten plaatsvinden. En al komen we nog wel eens ergens, dit was voor ons ook nieuw. Gratis tip: als je er over denkt eens daarheen te gaan: gewoon doen. Wát een land…

Over de MT10: voor 2017 heeft Yamaha nog eens een schepje er bovenop gedaan ten opzichte van de standaardversie. Dit uit eigen filosofie dat de gehele MT10 reeks een logisch vervolg is van het ene model naar het andere. Beginnend bij de MT125 zijn achtereenvolgens de MT03, MT07 enzovoort een heel logische volgende stap. Maar dan houdt het op bij de MT10.. nu dus niet meer en hier is de MT10SP.

De belangrijkste verschillen zitten in het feit dat de MT10SP nóg meer van de R1 en zelfs de R1M in het bijzonder heeft overgenomen. Dat is inclusief electronische vering –Öhlins uiteraard- en full color TFT display. En in tegenstelling tot de meeste concurrentie heeft Yamaha direct het uitgebreide instelpakket van de R1M overgenomen, wat betekent dat je behalve twee semiautomatische voorkeuzes ook nog eens drie persoonlijke settings kunt instellen. De hele instelling is daarbij ook nog eens tot in detail verstelbaar en programmeerbaar in vier verschillende mappen. Een uitgebreide uitleg volgt in het artikel, maar aan keuzeopties en combinaties kan niemand tippen aan dit systeem.

Met deze upgrades tilt Yamaha de motor naar nog net een niveautje hoger. Redelijk exclusief, maar niks wat andere merken niet ook doen. Aan het rijden hoeven we nauwelijks te twijfelen: dat was met de standaard MT10 al prima. Omdat de motor in Touringversie in andere landen ook geleverd wordt, zijn ook daar enkele exemplaren van aanwezig en kunnen we dus eenvoudig direct vergelijken. Er is veel hetzelfde, maar het belangrijkste is dat blok: 160 pk crossplane viercilinder is één van de beste ideeën van dit decennium en de MT10SP plukt daar nu de zoetste vruchten van.  

Er zijn nog meer details die net een hoger niveau halen wat de SP z’n bestaansrecht geeft, waaronder een beter aanvoelende voorrem, een klein verbeterpuntje dat nu in elk geval opgelost lijkt. Ook daar komen we snel op terug. Voorlopig is het een MT10… maar dan beter. Wat wil je nog meer?