Zoeken

Binnenkort: eerste test KTM 1290 Super Adventure S en 1090 Adventure

18 februari 2017
Het was het grote nieuws van de EICMA afgelopen jaar, KTM’s compleet vernieuwde Adventure familie. Op het Franse eiland Corsica konden we kennismaken met twee familieleden, de 1290 Super Adventure S en de 1090 Adventure. Een uitgebreide test is binnenkort op Motorfreaks te lezen.

 

KTM heeft de Adventurereeks een beetje op de schop gegooid. Van de oer-950, die nauwelijks verschilde van de dakarmachine met wat onderdelen om ‘m straatwaardig te maken, via 990, 1190 en 1290 is de reeks nu uitgebreid naar vijf modellen: een gewone 1090, driemaal 1290, S, T en R, naar 1090R. Waarbij beide 1090 zelfs aan de extreme kanten van het spectrum staan: wil je een straatgerichte motor die als je zou willen nog een onverhard pad op kan dan neem je de 1090, wil je een off road racer waar je ook mee over straat kan tussen twee ‘special stages’, dan neem je de 1090R. Een soort nieuwe versie van de 950 Enduro, zogezegd. 

Van de overige kennen we de 1290 T nog, die is onveranderd sinds de vorige introductie. De R wordt op dit moment gepresenteerd aan een select gezelschap in Peru en wat rest zijn de 1090 en 1290S, die nu op het programma staan op het Franse Corsica.

Zoals het  zich laat raden is de 1090 de opvolger van de 1050 en heeft net wat meer vermogen gekregen en hier en daar een kleinee upgrade. Het idee dat de motor nog terug te tunen is naar 35 kW is daarmee een beetje vervallen, alhoewel je ‘m nog steeds in 70 kW versie krijgen kunt als je er naar vraagt. Voor de overige consumenten is er nu een mooie 125 pk aan boord. De 1290 doet het daarnaast met dezelfde 160 pk als voorheen. Was ook genoeg en dat is het nog steeds. Pak de koppelkromme erbij en je ziet waarom. Alleen is het nu keurig Euro4 goedgekeurd.

Wat de 1290S betreft, daar zitten uiteraard de meeste vernieuwingen op. Neem alleen al het nieuwe uiterlijk met volledig LED koplamp, het interactieve TFT scherm en de nieuwe bediening. Dat valt op, maar is volgens KTM niet eens het bijzonderste. Dat blijkt wel uit de presentatie, als deze wordt afgerond met een soort van ‘oh ja, er zit een nieuw dashboard op’. Kan ook wel kloppen als je de specificaties ziet, daar is een boel meer werk in gegaan voor de engineers dan een simpel schermpje. 

De nieuwe motor heeft bovendien een boel nieuwe of vernieuwde features, waarbij een deel als standaard komt en een deel als extra. Extra’s zijn bijvoorbeeld de quickshifter (twee kanten op uiteraard), de connectiviteit met je mobiel, de cruisecontrol (bovendien is deze naar de linker stuurhelft verhuisd) en de Hill Hold Assist. Verder is de vering opnieuw aangepast, zijn de algoritmes voor ABS en Tractiecontrole herzien en ga zo maar door.

Hoe het werkt zullen we op de krappe wegen van Corsica uitvinden, waarbij blijkt dat je de 1090 ook echt niet moet uitvlakken. Sterker, op het krappe werk komt deze zelfs beter uit de voeten dan de Super Adventure. Lichter, handelbaarder, wendbaarder en dat verschil in vermogen, moah, kun je hier toch nauwelijks kwijt. De 1090 doet nog het meest denken aan de SMT van weleer. Dus heeft KTM daar ook een nette opvolger voor gemaakt. Ook de 1090 is voorzien van ABS en tractiecontrole, alleen moet het doen zonder IMU en de daarbij behorende hellingshoekmeting en aanpassing. Dat dit ‘m nauwelijks lijkt  te deren, blijkt wel tijdens de rit.

Hoe dit verder afloopt en alle detailwijzigingen volgen zo snel mogelijk, inclusief prijzen, accessoires en plaatsing per model.