Zoeken

Twee vrouwenteams naar 2018 BMW Motorrad International GS Trophy

7 december 2017
De zesde editie van de BMW Motorrad International GS Trophy, die in juni 2018 in Mongolië plaatsvindt, ziet voor het eerst twee vrouwenteams aan de start. Dat is het eindresultaat van vier dagen intensieve competitie in de Country Trax Off Road Riding Academy nabij Amersfoort in Zuid-Afrika.

Maar liefst 23 vrouwen uit 13 verschillende landen (Zuid-Afrika, Australië, Frankrijk, Verenigde Staten, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Japan, Canada, Mexico, Colombia, China en Thailand) waren via nationale competities doorgedrongen tot de grote finale in Zuid-Afrika, de BMW Motorrad International GS Trophy Female Team Qualifying. 

In de zwaarste omstandigheden, onder een bloedhete Afrikaanse zon, moesten de 23 dames het tegen elkaar opnemen in een vierdaagse kwalificatie. Die warme Afrikaanse zon had iedereen wel op gerekend, maar niet met onweer dat het Afrikaanse land 4 dagen lang teisterde en de beproeving nog eens extra zwaar maakte.

Omdat je bij de International GS Trophy op alles moet zijn voorbereid was de eerste opdracht direct bij aankomst het opzetten van de eigen tent en het aantrekken van de motorkleding, uiteraard als race tegen de klok. Klaar voor de actie moesten direct achter elkaar drie uitdagingen worden gedaan: een run van 50 meter, gevolgd door een sprint met de GS heuvelop tot een stoppunt; een test de GS te balanceren en tegelijkertijd eromheen lopen - met een hand en twee keer herhaald en tot slot een proef geblindeerd rijden, waar de vrouwen moesten proberen een doel aan het eind van het veld te bereiken. Twee van de drie testen waren afgerond voor de storm, waardoor noodgedwongen het balanceren naar de volgende ochtend werd verplaatst.

Dag 2 was een echte marathondag. Om 7 uur moesten eerst de uitdagingen van dag 1 worden afgerond, waarna het reguliere programma van 6 uitdagingen op het programma stond. De dames moesten onder andere een snelheidstest doen op een slalomparkoers in los zand, een cross-country time-trial compleet met Le Mans start om de capaciteit op hoge snelheid van de vrouwen de kunnen beoordelen. Na afloop van het diner 's avonds wachtte er een onaangename verrassing voor de negen vrouwen die de minstepunten hadden gescoord: voor hun hield de kwalificatie hier op. Of, zoals organisator Stefan Boshoff het zei 'tot status van toeschouwer opgewaardeerd'.

De dag was voor de 14 overgebleven deelneemsters echter nog niet ten einde, om 10 uur 's avonds stond nog een 25 kilometer lange nacht-navigatie uitdaging op het programma, waarbij de groep in 3 teams was verdeeld. Vlak voor middernacht was iedereen weer in het bivak, na een lange dag van 17 uur.

De derde dag werd onder andere de technische kennis van de vrouwen getest. Eerst moest het achterwiel uit de eigen GS worden gedemonteerd, gevolgd door een run van 50 meter met het wiel en vervolgens het wiel weer monteren - en dat alles binnen 4 minuten. Geen eenvoudige opgave wanneer je enkel over een bescheiden T-sleutel beschikt. Daarna volgde een langzame race, die door het natte gras extra moeilijk was gemaakt doordat het achterwiel continue wilde spinnen. Twee technische rijproeven die volgden waren extra lastig doordat de vele regen de ondergrond in klei had veranderd - controle over het gas en balanceren werd hierdoor tot het extreme getest. 

Vervolgens stonden nog twee zware uitdagingen op het programma, waarbij het offroad rijden tot het extreme werd gepusht. Proeven die een Trial wedstrijd niet zouden misstaan, maar nu met een 250 zware GS moesten worden gedaan. Ditmaal kwam het noodweer als zegen voor de vrouwen, de organisatie besloot dat de berghelling te gevaarlijk werd. Aan het eind van de dag wachtte opnieuw drie vrouwen het onaangename bericht te zijn geëlimineerd. 

De laatste dag zou een gevecht van de negen overgebleven vrouwen voor drie plaatsen in de International GS Trophy. De vrouwen die het veld aanvoerden probeerden het vooral kalm aan te doen, terwijl de resterende zes een alles-of-niets houding aannamen. De eerste proef was een redelijk rechttoe rechtaan rit door een labyrint strobalen met een energieslurpende bergop duw van de GS naar de finishlijn. De GS over een grote gevallen boom tillen was de volgende proef, die met z'n drieën moest worden gedaan. Ondanks het tengere postuur van sommigen werd door de drie teams de proef doorstaan. Tot slot was nog een proef waarbij een traject moest worden afgelegd, waarbij alle vaardigheden nog eens de revue passeerden.

Na 4 intensieve dagen werden Ezelda van Jaarsveld (Zuid-Afrika), Julia Maguire (Australië) en Sonia Barbot (Frankrijk) tot winnaars van de kwalificatie uitgeroepen, die het volgend jaar als team aan de 2018 BMW Motorrad International GS Trophy zullen deelnemen. Maar daar bleef het niet bij, even later volgden de namen van nog eens drie vrouwen - Jocelin Snow (USA), Linda Steyn (Zuid-Afrika) en Bettina Nedel (USA), die eveneens naar Mongolië zullen gaan.