Zoeken

Test: Norton Commando 961

Herboren Twins

8 december 2022
Sinds de overname heeft de Indiase gigant TVS meer dan £100 miljoen in Norton geïnvesteerd, wat onder andere in een compleet nieuwe fabriek ten zuiden van Birmingham heeft geresulteerd. Het eerste model uit die nieuwe fabriek is een compleet herziene versie van de Commando 961, die nu in twee verschillende versies op de markt is gezet: de 961 CR café racer en 961 SP roadster.

Norton, het meest historische sportieve Britse motormerk, zit midden in het proces opnieuw te worden uitgevonden door het managementteam van TVS, de Indiase fabrikant die het bankroete bedrijf in april 2020 overnam dat 12 jaar lang in handen van Stuart Garner was geweest. De £16 miljoen die de curator moest worden betaald was inclusief het productiepakket – voor zover daar al sprake van was – van de iconische Commando 961 die in het Garner tijdperk vanaf 2010 de basis van de Norton productie is geweest. Najaar, in Engeland, dit! Niet te geloven, toch?Productie zou het komende decennium als gevolg van gebrek aan financiële middelen echter met horten en stoten gaan, naar verluid zijn er slechts ongeveer 2.500 Commando’s verkocht, inclusief de kortlopende Domiracer, Dominator en California versies. 

Na nog eens £40 miljoen te hebben geïnvesteerd in een nieuwe state-of-the-art productiefabriek aan de rand van Birmingham, waar het merk volgend jaar precies 125 jaar geleden oorspronkelijk was opgericht, heeft het door TVS aangestelde managementteam onder leiding van Norton CEO Dr. Robert Hentschel nu de Commando 961 opnieuw ontworpen, om z’n aantrekkingskracht te vergroten en de series productievriendelijker te maken. Dit omvatte wat wordt omschreven als ‘een uitgebreid programma voor kwaliteitsverbetering’ om de vele fouten uit het Garner-tijdperk die boven water waren gekomen te herstellen. Van de nieuwe versie is om die reden 36% compleet nieuw, met circa 350 onderdelen die ofwel zijn aangepast, ofwel opnieuw ontworpen.  

En hoewel ze er stikt genomen niet verplicht toe waren heeft TVS Norton toestemming gegeven om een serie Commando 961 Classic modellen te bouwen voor levering aan de 29 klanten die het inmiddels ter ziele gegane bedrijf van Garner al voor hun motoren hadden betaald, zonder waarbij het nieuwe Norton alle kosten daarvoor voor z’n rekening neemt. De kleine serie van 29 stuks zal in de nieuwe fabriek als eerste worden geproduceerd, voordat het geüpdatete model voor het grote publiek beschikbaar zal zijn, als eerste nieuwe Norton model in serieproductie onder het nieuwe eigendom van TVS.

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Kel Edge